W 2021 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie kontynuowała realizację prac na trzech odcinkach drogi ekspresowej S3. Roboty postępują pomimo okresu zimowego.
Na północ od autostrady A4 trwa budowa ponad 14-kilometrowego odcinka S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. Na południe od A4 trwają roboty na ponad 31-kilomterowym odcinku S3, który jest podzielony na dwa mniejsze odcinki realizacyjne, zadanie III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra oraz zadanie IV od węzła Kamienna Góra do Lubawki (granica państwa).
Bolków - Kamienna Góra
Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach zadania III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Realizacja tego zadania zakłada także budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych MOP Jaczków Lewy i MOP Jaczków Prawy, oba docelowo rodzaju II. Wybudowane będą także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.
Postęp prac
REKLAMA
Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej od sierpnia 2020 r. wykonawca natychmiast przystąpił do robót budowlanych. Realizowano wycinkę drzew i karczowanie krzewów. Rozpoczęto odhumusowanie, budowę dróg technologicznych, usuwanie kolizji i budowę obiektów tymczasowych.
Tunele
Rozpoczęły się również prace przy budowie tunelu drogowego TS26 oraz tunelu drogowego TS32. Do 14 stycznia br. wydrążono prawie 64 m nawy wschodniej oraz 26,5 m nawy zachodniej na portalu południowym. Natomiast na portalu północnym, trwają zaawansowane prace związane z torkretowaniem ściany portalowej oraz ścian bocznych. Wstępnie rozpoczęcie drążenia, przy odpowiednich warunkach, zakłada się jeszcze w I kwartale br. Ze względów technologicznych oraz panujących warunków geologiczno – inżynierskich, nie ma możliwości drążenia tunelu w obu nawach jednocześnie, na czterech wlotach.
Stan prac na dzień 18 stycznia 2021 roku:
Aktualnie na całej Trasie Głównej S3 zad. III ze względu na okres zimowy prace są prowadzone w ograniczonym zakresie (uzależnione od warunków atmosferycznych) z wyłączeniem Tunelu TS-26 gdzie roboty są prowadzone bez przeszkód. Na obiekcie WS-36 zakończono palowanie na podporze A - wykonano 66 pali, prowadzono roboty przygotowawcze, gdzie wykonano wykop pod podporę B. Na dzień 15 stycznia na budowie wykonano: Odhumusowanie w ilości - 205 tys. m3 (66 %), nasypy – w ilości ok. 157 tys. m3 (10 %), wykopy w ilości - 102 tys. m3 (8 %), stabilizację gruntu - 141 tys. m3 (55 %), w 99 %. Wykonano wycinkę drzew, rozbiórki – wykonano w 100 %. W zakresie Tunelu TS-32 wykonano 66 tys. m3 wykopów (30 %) - obecnie trwa przerwa spowodowana niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, Tunel TS-26 na portalu południowym w nawie wschodniej wydrążono 67,10 [m] tunelu, w nawie zachodniej wydrążono 29,90 [m], wykonano wykopy na portalach w ilości 98,5 tyś. m3 (53 %), wykonano 2547 m2 torkretowania na skarpach portali (46 %). W Robotach Branżowych wykonano: Melioracja - rozpoczęto prace związane z przebudową cieku Lesk, Wodociąg - przebudowano 1 kolizję, trwają prace przy przebudowie 2 kolizji.
Na Portalu Południowym drążona jest nawa wschodnia i zachodnia, oraz wykop na portalach. Na budowie prowadzone są wykopy w gruntach skalistycz i nieskalistych na Sekcji I Portal Północny OpenCut, bierzące utrzymanie wprowadzonych tymczasowych organizacji ruchu, odśnieżanie dróg technologicznych, karczowanie drzew, porządki po wycince i karczowaniu. Prowadzone są prace przygotowawcze na obiekcie WS-36, wykonanie pali fundamentowychw osi A i mobilizacja palownicy w osi B. Dokonywana jest przebudowa wodociągu Kolizja nr 1/W1, gdzie prowadzony jest wykop, podsypka i obsypka piaskowa, zasyp wykopu wraz z zagęszczeniem oraz montaż wodociągu DN50. Trwają prace przygotowawcze i dostarczanie sprzętu przy przebudowie rowu R_41+187.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad