Zdjęcie ilustracyjne

Drogowe remonty w Warszawie - co było, a co będzie zrobione?

SAD

Warszawski Zarząd Dróg Miejskich podsumował letnie prace na drogach. W sumie zrealizowano niemal 90 zadań za 85 mln zł. To 19 km wyremontowanych ulic.

Choć prace na drogach trwają niemal przez cały rok, to najintensywniejszy czas przypada na początek wakacji. Nie inaczej było w tym roku. Już w długi weekend, od 19 do 22 czerwca frezarki wyjechały na ulice Kasprzaka, Kościuszkowców, Pułkową i Bora-Komorowskiego. To jednak był jedynie rozbieg, bo w kolejnych tygodniach asfalt był naprawiany jeszcze 29 razy.

Zakończone – całe jezdnie

Jana Olbrachta (Redutowa – Górczewska) + poprawa BRD, Pawińskiego (Banacha – Korotyńskiego) + poprawa BRD, Bolimowska (Kocjana – Dobrzyńskiego) + poprawa BRD, Wólczyńska (Arkuszowa – tory kolejowe), Wybrzeże Gdyńskie (Wenedów – Krasińskiego), Senatorska (Moliera – Miodowa), Kijowska (Targowa – Dworzec Wschodni), Marsa (Żołnierska – Ilskiego), Broniewskiego (pl. Grunwaldzki – Krasińskiego), Powązkowska (Obrońców Tobruku – Maczka), Traktorzystów (Dyrekcyjna – Hennela), Paderewskiego (Katiuszy – Chruściela „Montera”), Popiełuszki (pl. Grunwaldzki – Krasińskiego, j. wschodnia), Obozowa (al. Prymasa Tysiąclecia – Magistracka, j. południowa), Obozowa (ks. Janusza – Deotymy), Obozowa (Długomiła – Dahlberga), Wolska (Kasprzaka – al. Prymasa Tysiąclecia), Ciszewskiego – w II etapach (Rodowicza „Anody” – al. KEN), Szyszkowa (Rebusowa – Działkowa), Żerańska (Modlińska – Zabłocka), Kasprzaka (Płocka – Prymasa Tysiąclecia).

Prawe pasy

al. Krakowska (Szyszkowa – Mineralna), Powązkowska (Piaskowa – Okopowa), Wolska (Syreny – Sokołowska, j. północna), Puławska (Puławska 280 – Płaskowickiej), Ostrobramska (Ostrobramska 77 – Rodziewiczówny), Wolska (Syreny – Sokołowska, j. północna), al. Jana Pawła II (al. „Solidarności”- Ogrodowa, j. zachodnia), al. Jana Pawła II (Grzybowska – rondo ONZ, j. zachodnia).

Co jeszcze?

Przez całe wakacje udało nam się naprawić 19 km jezdni. ZDM planuje, aby do końca roku licznik dobił do 40 km. Na taką liczbę składać się będą remonty jezdni m.in. na Ciszewskiego (kolejny etap prac), Wale Miedzeszyńskim, Marszałkowskiej, Płochocińskiej, Rosoła, Modlińskiej, Słomińskiego czy al. Krakowskiej.

Inwestycje w toku

Wielu warszawiaków, w tym rowerzystów, czeka na remont ciągów pieszo-rowerowych na moście Siekierkowskim. Prace w tym miejscu powinny ruszyć w drugiej połowie października.

Kolejna inwestycja, która wzbudza emocje to przebudowa ul. Okrzei. Tu rzeczywiście były pewne trudności, za które jednak w całości odpowiada wykonawca, którzy nie przygotował na czas projektów organizacji ruchu i uzgodnień dotyczących lokalizacji zaplecza budowy.

Otrzymujemy od niego zapewnienia, że upora się z nimi jak najszybciej. Zgodnie z zapisami umowy – od 9 września – naliczamy mu kary w wysokości ok. 10 tys. zł dziennie za opóźnienie startu prac. Co ważne – według wykonawcy – nie wpłynie to w żaden sposób na końcowy termin zakończenia prac - podkreśla ZDM.

Na ul. Połczyńskiej pierwotny plan zakładał wyłącznie szybką wymianę nawierzchni jezdni na odcinku Dźwigowa – Fort Wola. Kiedy wykonawca zerwał asfalt z jezdni północnej, okazało się, że podbudowa jest w fatalnym stanie – dodatkowo w niektórych miejscach znajdował się bruk. Nie było więc możliwości, aby na takim podkładzie ułożyć nowy asfalt. Trwałość takiego remontu byłaby niezwykle krótka. Konieczne było więc korytowanie i układanie nowej podbudowy na ponad 4000 mkw. powierzchni.

Ostatnia z inwestycji, która jeszcze nie została zakończona, to budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Przyczółkowej i Pałacowej. Projekt zmian został wykonany przez inwestora zewnętrznego (dewelopera) w ramach umowy z art. 16. Ustawy o drogach publicznych, jako jego wkład w inwestycję.

W trakcie realizacji prac, wykonawca zgłosił nam jednak istotne braki w dokumentacji – m.in. w zakresie wycinki kilku drzew. Ze względu na to prace musiały zostać wstrzymane. Obecnie jednak znowu się toczą. Ostateczny termin zakończenia prac zależy od tego, jak szybko uda się uzupełnić wszystkie braki w dokumentacji.

Inf. ZDM