W sumie 600 miejsc postojowych znajdzie się na dwóch nowych parkingach P+R na Targówku i w Rembertowie w Warszawie. Ruszają prace związane z ich przygotowaniem.
Dziś warszawska sieć parkingów „Parkuj i Jedź” to 17 obiektów. Jest na nich blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 200 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie 1000 dla rowerów. Na parkingach funkcjonuje także 38 stanowisk do ładowania pojazdów elektrycznych.
W Rembertowie do kolei
Parking w Rembertowie znajdzie się przy ul. Cyrulików - tam, gdzie dziś działa miejski, bezpłatny, otwarty i niedozorowany parking oraz na miejskiej działce wzdłuż ulicy, po jej północnej stronie. Wjazd zaplanowano właśnie od Cyrulików, z możliwością wyznaczenia wjazdu również z drogi lokalnej po drugiej stronie terenu, po wybudowaniu jej przez dzielnicę.
Rembertowski parking pomieści 141 miejsc parkingowych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami (6 miejsc) oraz przeznaczonych do ładowania pojazdów elektrycznych (4 miejsca), a także ok. 40 zadaszonych miejsc rowerowych ze stanowiskami do ładowania rowerów elektrycznych i prostych napraw jednośladów. Podobnie jak na innych P+R, zastosowane zostaną przyjazne dla środowiska rozwiązania – przepuszczalna nawierzchnia ciągów pieszych i miejsc postojowych, zbiorniki retencyjne dla wód opadowych, instalacja fotowoltaiczna z magazynami energii. W planach są również nasadzenia zieleni.
Na Bródnie przy metrze
Przy ostatniej stacji na wschodnim krańcu drugiej linii metra, czyli na Bródnie, stanie natomiast parking piętrowy. Budowla znajdzie się w miejscu wskazanym przez obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego czyli u zbiegu ulic Rembielińskiej i Kondratowicza – w południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania. Koncepcja zakłada powstanie dwóch garaży połączonych podziemnym łącznikiem, na ok. 475 miejsc postojowych dla samochodów i 116 miejsc do parkowania dla rowerów.
Parking P+R Bródno będzie przyjazny dla środowiska naturalnego. Na części zadaszenia obu budynków, wchodzących w skład parkingu, planowane jest zasadzenie roślin. Na dachu budynku A zamontowane będą panele fotowoltaiczne, a na budynku B powstanie strefa odpoczynku dla mieszkańców.
Parking został tak zaprojektowany, aby w jego sąsiedztwie pozostało miejsce na bazar, o co zabiegali mieszkańcy. Określenie sposobu i zakresu funkcjonowania handlu w tym miejscu będzie należało do władz dzielnicy oraz kupców.
Przygotowania w toku
Przygotowania do budowy parkingów już trwają. Zarząd Transportu Miejskiego czeka na oferty firm zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji potrzebnej do budowy P+R Bródno. Wybrany oferent wykona projekty budowlane, uzyska wszystkie wymagane prawem decyzje, opinie, uzgodnienia i zezwolenia (w tym pozwolenie na budowę). Opracuje też projekty techniczne i materiały przetargowe potrzebne w postępowaniu na wybór wykonawcy robót budowlanych a także, już w trakcie budowy, pełnić będzie tzw. nadzór autorski. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy parkingu. ZTM planuje, że pod koniec 2027 roku parking będzie gotowy.
W przypadku parkingu w Rembertowie, ścieżka postępowania będzie inna – w tym roku ogłoszony zostanie przetarg w formule „zaprojektuj i buduj”, czyli wybrany w nim wykonawca najpierw zaprojektuje i uzyska wszystkie niezbędne decyzje i zezwolenia a następnie wybuduje parking. Według założonego harmonogramu, P+R Rembertów zacznie działać w 2027 roku.
Unijne wsparcie
Budowa parkingów przesiadkowych w Rembertowie i na Targówku została zgłoszona – jako już szósty etap rozwoju sieci P+R w Warszawie – do dofinansowania w ramach naboru działania 3.2 „Mobilność miejska w ZIT”, typ projektu: „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego” Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027 w zakresie Regionu Warszawskiego Stołecznego. Warszawski wniosek został oceniony bardzo wysoko i decyzją zarządu województwa mazowieckiego otrzyma dofinansowanie 39,6 mln zł. To ok. 40 proc. kosztów całego przedsięwzięcia. Reszta będzie pochodziła z miejskiego budżetu.
Mat. prasowe