Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa. Tym samym GDDKiA podpisała 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). W sumie ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, Dyrekcja pozyskała na budowę polskich dróg już ponad 6,7 mld zł!
S6 Słupsk – Bożepole Wielkie
Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S6 wynosi niemal 2,9 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to blisko 1,7 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to ponad 1,4 mld zł.
W ramach inwestycji powstaną niemal 72 km drogi ekspresowej S6 pomiędzy Słupskiem a Bożepolem Wielkim, a także osiem węzłów drogowych: Budy, Bobrowniki, Rzechcino, Skórowo, Leśnice, Lębork Południe, Lębork Wschód oraz Łęczyce. Zadanie przewiduje też budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (Paprzyce Północ, Paprzyce Południe i Darżewo), a także Obwodu Utrzymania Drogi. Powstaną również m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe.
Obwodnica Opatowa
Planowany całkowity koszt realizacji inwestycji wynosi niemal 689 mln zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to ponad 396 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to blisko 337 mln zł.
Realizacja obwodnicy Opatowa, o łącznej długości 13,8 km, zakłada budowę dwujezdniowych odcinków drogi ekspresowej S74 oraz DK9 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstanie też jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74, również klasy GP. Inwestycja przewiduje budowę dwóch węzłów drogowych (Opatów i Opatów I), obiektów inżynierskich, a także m.in. systemu odprowadzania wód deszczowych czy oświetlenia drogowego. Prace obejmą też rozbiórkę, budowę i przebudowę odcinków dróg poprzecznych (wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z planowaną trasą.
Kluczowe inwestycje
Droga ekspresowa S6 to jedna z najważniejszych tras w północnej Polsce, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem, poprzez Kołobrzeg, Koszalin i Słupsk. Kierowcy korzystają już z odcinków S6 od połączenia z drogą ekspresową S3 (węzeł Goleniów Północ) do końca obwodnicy Koszalina i Sianowa oraz od Bożepola Wielkiego do Gdyni.
Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
FEnIKS na polskich drogach
Umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, podpisaliśmy wcześniej m.in. dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Łącznie zawarliśmy umowy na sześć takich inwestycji realizowanych przez GDDKiA:
• S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
• S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
• A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
• S61 Łomża Zachód – Kolno,
• obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.
Ponadto we wrześniu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a w pierwszych dniach grudnia 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice.
Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W grudniu podpisaliśmy też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
Źródło: GDDKiA