Tegoroczna łagodna zima umożliwiła niemal nieprzerwane prowadzenie prac budowlanych na wielu inwestycjach drogowych w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad intensywnie wykorzystała okres zimowy nie tylko na roboty terenowe, ale również na zaawansowanie procedur przetargowych i formalności związanych z nowymi inwestycjami. W nadchodzącym sezonie 2025 kierowców czeka prawdziwy boom infrastrukturalny - planowane jest oddanie do użytku ponad 400 km nowych dróg, w tym 67 km autostrad i 214 km tras ekspresowych.
Rekordowa aktywność podczas przerwy zimowej
Mimo że formalnie od połowy grudnia do połowy marca trwa przerwa zimowa, podczas której wykonawcy mogą wstrzymać prace budowlane, tegoroczne łagodne warunki atmosferyczne pozwoliły na kontynuowanie robót nawet w górskich regionach województwa podkarpackiego. Strategia GDDKiA zakłada, że ten dodatkowy czas jest szansą na nadrobienie ewentualnych zaległości lub przyspieszenie realizacji kluczowych projektów.
Okres zimowy okazał się niezwykle owocny dla krajowej infrastruktury drogowej. Udostępniono kierowcom sześć nowych odcinków dróg o łącznej długości 54,4 km. Wśród najważniejszych znalazły się: fragment autostrady A2 Groszki - Siedlce Zachód, odcinki dróg ekspresowych w okolicach Krakowa (S7 i S52), obwodnice Gryfina (DK31) i Strzelec Krajeńskich (DK22) oraz tzw. łącznik brzeski na DK75, będący częścią zachodniej obwodnicy Brzeska.
Równie imponująco prezentują się statystyki związane z nowymi umowami. GDDKiA podpisała siedem kontraktów o łącznej wartości przekraczającej 1,6 mld złotych, obejmujących 45,8 km dróg. W pakiecie tym znalazły się dwa odcinki dróg ekspresowych: S8 między Niemczą a Ząbkowicami Śląskimi oraz S10 między węzłami Szczecin Kijewo a Szczecin Zdunowo, a także pięć obwodnic: Pradeł, Głogowa, Kamienia Krajeńskiego, Sępólna Krajeńskiego oraz Srocka.
Kluczowe liczby i zaawansowanie procedur
Zimowy okres przyniósł także znaczący postęp w procedurach przetargowych i administracyjnych. GDDKiA poznała oferty w trzynastu przetargach na nowe drogi o łącznej długości 128,6 km. Obejmują one m.in. dwa odcinki S11 od Przygodzic do Kępna, drugą jezdnię obwodnicy Wyrzyska na S10 oraz dwa odcinki drogi dojazdowej do planowanej elektrowni jądrowej.
Dodatkowo ogłoszono siedem nowych przetargów na budowę 77 km dróg, w tym na trzy odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6 o długości 49 km. Równolegle zaawansowane procedury związane z pozyskaniem decyzji administracyjnych - złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla pięciu odcinków o łącznej długości 68,4 km, a otrzymano już takie decyzje dla siedmiu odcinków o długości 90,9 km.
Ambitne plany na 2025 rok
Sezon budowlany 2025 zapowiada się jako rekordowy pod względem ilości realizowanych inwestycji. Obecnie w fazie realizacji znajduje się 105 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) o łącznej długości 1446,5 km oraz 23 zadania z Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100) obejmujące 188 km.
W samym 2025 roku GDDKiA planuje oddać do użytku ponad 400 km nowych dróg, w tym 67 km autostrad, 214 km dróg ekspresowych oraz 119 km obwodnic i pozostałych dróg krajowych. Priorytetem pozostaje zapewnienie stabilnego, wysokiego poziomu finansowania, który w ubiegłym roku wyniósł niemal 19 mld złotych. Celem na kolejne lata jest utrzymanie rocznych nakładów na poziomie minimum 20 mld złotych
Jeśli chodzi o nowe przetargi, plany na 2025 rok zakładają ogłoszenie postępowań na ponad 320 km nowych tras. Wśród najważniejszych inwestycji znajdzie się brakujący odcinek autostrady A2 od Białej Podlaskiej w kierunku wschodnim do okolic wioski Kijowiec oraz poszerzenie istniejącej autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu między Łodzią a Warszawą (od węzła Łódź Północ do Konotopy)1.
Kluczowe inwestycje dla połączeń międzyregionalnych
W planach na najbliższe miesiące znajdują się także dwa strategiczne odcinki drogi ekspresowej S17 pomiędzy Piaskami i Zamościem, które domkną realizację tej trasy od Warszawy aż do granicy z Ukrainą. Z Programu Budowy 100 Obwodnic zaplanowano przetargi m.in. na obwodnice Pisza, Limanowej oraz Zwolenia.
Szczególnie istotne będzie kontynuowanie rozwoju sieci dróg ekspresowych, która systematycznie zwiększa dostępność komunikacyjną wielu regionów Polski. Konsekwentna realizacja zaprojektowanych odcinków S6, S7, S8, S10, S11 i S74 znacząco poprawi połączenia międzyregionalne, skracając czas przejazdu i zwiększając bezpieczeństwo podróżujących.
Dla kierowców oznacza to, że w nadchodzących miesiącach mogą spodziewać się zarówno intensyfikacji prac budowlanych, jak i systematycznego oddawania do użytku kolejnych odcinków dróg szybkiego ruchu oraz obwodnic, które odciążą zatłoczone centra miast i miasteczek w całej Polsce.