Inwestycje za 26,4 mld zł, 267,7 km nowych dróg szybkiego ruchu oraz 446 mln zł wpływów z systemu viaTOLL – oto niektóre z efektów pracy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tym roku.
Zgodnie z założeniami otwartych zostało 205,5 km autostrad oraz 62,2 km dróg ekspresowych. Dwa odcinki oddanych w tym roku autostrad powstały w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym: odcinek A1 Grudziądz-Toruń wybudował Gdańsk Transport Company (GTC), odcinek A2 Nowy Tomyśl-Świecko Autostrada Wielkopolska SA. Jeszcze w tym roku do ruchu zostanie oddany ponad 8-kilometrowy odcinek autostrady A1 Gliwice-Maciejów oraz obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu drogi S19.
W ciągu 8 miesięcy, został wybudowany i wdrożony Elektroniczny System Poboru Opłat, który od lipca zasila Krajowy Fundusz Drogowy. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy działania systemu przychody do KFD wyniosły ponad 345 mln zł. Sumę tę powiększą utracone korzyści Skarbu Państwa, wyrównane przez wykonawcę systemu, firmę Kapsch.
W wyniku kryzysu finansowego zmniejszono kwoty przeznaczone na realizacje nowych inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych – w lutym 2011 roku konieczne było unieważnienie 15 postępowań przetargowych. Wśród postępowań na roboty były to m.in. inwestycje na odcinkach: A18 Olszyna-Golnice (jezdnia południowa) o łącznej długości ponad 70 km, S7 Gdańsk-Elbląg odcinek Koszwały-Elbląg 41,5 km, S7 Jędrzejów-granica województwa Świętokrzyskiego ponad 20 km. W rezultacie, w 2011 roku nie podpisano planowanych umów na budowę 226,4 km dróg, w tym 70,9 km autostrad, 155,5 km dróg ekspresowych.
W budowie i przebudowie jest obecnie 1323 kilometrów dróg krajowych. Trwają prace przy budowie 580 km autostrad, 743 km dróg ekspresowych i obwodnic. W 2011 roku zawarto umowy na budowę dróg o łącznej wartości 8 048 987 228,04 zł. Wydatki związane z zarządzaniem infrastrukturą wyniosły w tym roku 1 859,9 mln zł.
Poprawa bezpieczeństwa na istniejącej sieci drogowej realizowana była poprzez bieżące utrzymanie sieci drogowej, przebudowy dróg, przebudowy przejść granicznych, remonty dróg i mostów, wzmocnienia mostów, system ważenia pojazdów oraz likwidację skutków powodzi z 2010 roku.
W 2011 roku po raz pierwszy wprowadzono model utrzymania, tzw. „Utrzymaj standard” na drodze krajowej nr 3 na obszarze województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego na długości 81,6 km oraz na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na długości 34,5 km. W 2012 roku zostanie wprowadzony na A4 i S19 w województwie podkarpackim, na A1 w województwie kujawsko-pomorskim, na S8, A1 i A2 w województwie łódzkim, na A2, S8 i S2 w województwie mazowieckim.
GDDKiA podpisała umowę z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów na „Opracowanie kompleksowego Systemu Diagnostyki Stanu Technicznego Nawierzchni dróg krajowych”. Instytut opracuje metodykę diagnostyki stanu nawierzchni, która będzie spełniała wymagania nowoczesnego zarządzania infrastrukturą drogową i odpowiadała uwarunkowaniom administracji dróg krajowych i autostrad w Polsce.
GDDKiA wyjątkowo sprawnie wykorzystuje środki unijne. Spośród przyznanych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 10,1 mld euro na inwestycje w latach 2007-2013 zostały podpisane umowy na wydanie około 95 procent środków. Od 1 stycznia 2007 roku Komisja Europejska przekazała GDDKiA za zrealizowane inwestycje ok. 12,2 mld zł. Do końca 2011 roku wykorzystanie środków unijnych osiągnie poziom 18 mld zł (refundacja z KE).