Warszawa Zachodnia z najdłuższym tunelem pod koleją w Polsce. Będzie wielkie otwarcie! ot. Anna Znajewska-Pawluk / PKP PLK S.A.

Warszawa Zachodnia z najdłuższym tunelem pod koleją w Polsce. Będzie wielkie otwarcie!

FILMY
REKLAMA

Modernizacja Dworca Zachodniego w Warszawie dobiega końca. W piątek, 28 listopada o godzinie 12, podróżni po raz pierwszy skorzystają z nowego tunelu podziemnego – najdłuższego tego typu obiektu w Polsce. Przejście zapewni dostęp do wszystkich dziewięciu peronów i stanie się sercem zmodernizowanej stacji.

Tunel, który zmienia komunikację

Nowe przejście podziemne pod peronami Warszawy Zachodniej to inwestycja, na którą czekali zarówno mieszkańcy stolicy, jak i pasażerowie z całego kraju. Tunel nie tylko połączy wszystkie dziewięć peronów, ale także zaoferuje dodatkowe udogodnienia: toalety, poczekalnie, kasy biletowe oraz przestrzeń handlową z 26 lokalami usługowymi. Wśród nich znajdą się sklepy, piekarnie i restauracje, które mają uczynić podróż bardziej komfortową.

– Dostęp do tunelu będzie zapewniony dzięki schodom tradycyjnym, ruchomym i windom, więc stacja jest w pełni przystosowana do obsługi osób z ograniczoną mobilnością, ciężkim bagażem, czy wózkami dziecięcymi – informuje Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Atrakcje na dzień otwarcia

PKP przygotowało specjalne wydarzenia, aby podkreślić wagę tego momentu. Od południa do późnych godzin popołudniowych pasażerowie i mieszkańcy Warszawy będą mogli skorzystać z atrakcji:

rogale i inne słodkości,

muzyka na żywo,

fotobudka i animacje dla dzieci,

spotkania z maskotkami.

Stacja zostanie dodatkowo uroczyście podświetlona, symbolicznie kończąc wieloletni proces modernizacji.

– Będziemy częstować podróżnych i mieszkańców przysmakami z różnych regionów Polski, do których dojeżdżają pociągi z Warszawy Zachodniej. Będą to m.in. obwarzanki z Krakowa, czy rogale z Wielkopolski. Będziemy też rozdawać ciepłą zimową herbatę, a umilać podróż będzie muzyka na żywo – dodaje rzeczniczka PKP PLK.

Modernizacja zakończona po pięciu latach

Prace przy Dworcu Zachodnim rozpoczęły się w październiku 2020 roku. W ich ramach:

stacja została w pełni zadaszona,

powstał dodatkowy peron,

wszystkie przestrzenie dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej mobilności (windy, udogodnienia),

wdrożono system dynamicznej informacji pasażerskiej z aktualnymi rozkładami jazdy.

Otwarcie tunelu to ostatni etap modernizacji, który symbolicznie zamyka pięcioletni proces przebudowy jednej z najważniejszych stacji w Polsce.

REKLAMA

Kolejne inwestycje w otoczeniu dworca

Choć modernizacja samej stacji dobiega końca, prace w jej otoczeniu wciąż trwają. Tramwaje Warszawskie budują nowy, 1,6-kilometrowy odcinek trasy, który połączy ulicę Grójecką ze stacją Warszawa Zachodnia. Inwestycja ma jeszcze bardziej usprawnić komunikację w tej części miasta.

Warszawa Zachodnia – serce polskiej kolei

Warszawa Zachodnia to jeden z największych węzłów kolejowych w kraju. Codziennie obsługuje około 1400 pociągów, które rozchodzą się w najróżniejszych kierunkach Polski. Dzięki nowemu tunelowi stacja zyska nie tylko nową jakość obsługi pasażerów, ale także status najnowocześniejszego dworca w Polsce.

Otwarcie najdłuższego tunelu pod koleją w Polsce to historyczny moment dla Warszawy Zachodniej. Nowa inwestycja zapewni pasażerom wygodę, bezpieczeństwo i dostęp do pełnej infrastruktury, a sama stacja stanie się symbolem nowoczesnej komunikacji w stolicy.

Swoją cegiełkę do tej jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce dołożyła firma Soletanche Polska Sp. z o.o. Na zamówienie generalnego wykonawcy – firmy Budimex – zaprojektowała i zrealizowała fundamenty oraz podziemną obudowę całego obiektu nowej Stacji Warszawa Zachodnia, w tym peronów, hali dworcowej, przejścia podziemnego, a także tunelu tramwajowego na poziomie -2.

W ramach prac Soletanche Polska wykorzystała kluczowe technologie geotechniczne:

Ściany szczelinowe o grubości od 60 do nawet 100 cm i głębokości do 27 m,

128 baret o grubości od 120 do nawet 150 cm,

Przesłony przeciwfiltracyjne (jet-grouting),

Pale CFA pod filary kładki pieszej łączącej Wolę z Ochotą,

Kotwy gruntowe.

Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. | Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.

Biuro architektoniczne: DWAA ARCHITEKCI Sp. z o.o.

Generalny wykonawca: Budimex S.A.

Fundamenty: Soletanche Polska

ot. Anna Znajewska-Pawluk / PKP PLK S.A., / Zdjęcie z 2024 r.
ot. Anna Znajewska-Pawluk / PKP PLK S.A., / Zdjęcie z 2024 r.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA