[Warszawa] Jak obwodnica ominie metro

[Warszawa] Jak obwodnica ominie metro

RynekInfrastruktury
RynekInfrastruktury
REKLAMA

Planowana Południowa Obwodnica Warszawy przechodzić będzie pod istniejącymi tunelami I linii metra. Drogowcy zapewniają, że – przynajmniej według obecnych założeń – obejdzie się bez utrudnień w metrze, gdyż tunele zostały odpowiednio przygotowane już na etapie budowy w latach 80.


Obwodnica zostanie poprowadzona w ok. 2,5-kilometrowym tunelu pod Ursynowem. Będzie on także przechodził pod I linią metra (pomiędzy stacjami Natolin i Imielin) – tu jezdnia znajdzie się najgłębiej: 20 metrów pod ziemią. GDDKiA zamierza zbudować obwodnicę w latach 2016-2018.

 

Tunele metra i grunt wokół w miejscu przejścia POW są odpowiednio wzmocnione. – Koncepcja przeprowadzenia tunelu drogowego pod tunelem metra jest znana od dawna, dlatego też już podczas budowy metra zostały wzmocnione konstrukcyjne segmenty tunelu metra. W obecnej fazie projektu, czyli koncepcji programowej, pozyskano archiwalne materiały projektowe w zakresie parametrów konstrukcyjnych istniejącego tunelu metra – wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowy warszawskiego oddziału GDDKiA.

 

Drogowcy zakładają, że tunel drogowy pod metrem będzie wykonywany metodą bezwykopową (czyli metodą przecisku). – W obecnej fazie projektu nie zakłada się konieczności wprowadzania jakichkolwiek ograniczeń w funkcjonowaniu metra – zapewnia Tarnowska. Jak zastrzega, możliwość wprowadzenia ograniczeń w metrze wynikać będzie ze szczegółów technologii przyjętych przez wykonawcę – to do jego obowiązków będzie należało przyjęcie szczegółowych rozwiązań przejścia tunelu obwodnicy.

 

Tunel I linii metra nie będzie wzmacniany. Na razie trwa opracowywanie dokumentacji geologicznej – od niej zależeć będzie decyzja o ewentualnym wzmocnieniu gruntu w rejonie metra. Czy jednak budowniczowie obwodnicy będą mieli więcej szczęścia niż wykonawca centralnego odcinka II linii metra, którego zaskoczyły warunki geologiczne na stacji Powiśle, powstającej pod awaryjnie zamkniętym tunelem drogowym Wisłostrady? – Stopień szczegółowości dokumentacji geologicznej winien zapewnić zaprojektowanie obiektu w sposób gwarantujący bezpieczne użytkowanie. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż sposób realizacji prac przez wykonawcę robót będzie miał fundamentalne znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa realizacji inwestycji – mówi Tarnowska.

 

Projekt budowy tunelu opracowuje firma Mosty Katowice. Jak zapewniają przedstawiciele GDDKiA, projektanci mają bogate doświadczenie. Uczestniczyli w realizacji szeregu trudnych przedsięwzięć infrastrukturalnych, wykonywanych „pod ruchem” (m.in. budowa tuneli w centrach miast, węzłów drogowych czy estakady w ciągu autostrady A-1, nasuwanej nad wielotorową magistralą kolejową). Firma ta ma też na swoim koncie projekt budowy tunelu drogowego w ciągu trasy S-69, drążonego metodą NATM – jak dotąd jest to jedyny w kraju tunel drogowy zrealizowany metodą górniczą.

Tagi:

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Piętrowiec Domaniewska 24 wznosi się na warszawskim Mokotowie
Matexi Polska z nowym projektem deweloperskim na warszawskim Mokotowie. Przy ul. Domaniewskiej powst...
W 2022 roku w centrum Wrocławia ruszy budowa dużego kompleksu biurowego
Działająca od kilkunastu lat stacja paliw BP przy ul. Swobodnej we Wrocławiu, działająca tuż obok bi...
Nakielska – Nowoczesne i eleganckie apartamenty w centrum Warszawy od PROFIT Development [FILM]
W zielonej części Woli, w sąsiedztwie czterech parków, PROFIT Development realizuje nową inwestycję...
Trwa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Północne [ZDJĘCIA]
Efektywne wykorzystanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków unijnych m.in. z Programu Oper...
W wakacje 2022 roku zatankujesz przy drodze S3 pomiędzy Lubinem a Polkowicami
Rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy stacji paliw na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) Lub...
Wzgórze Partyzantów gotowe do I etapu remontu. Miasto czeka na rządową promesę [FILM + ZDJĘCIA]
Jest już gotowa dokumentacja projektowa rewaloryzacji części Bastionu Sakwowego (Wzgórza Partyzantów...
Rząd zwiększy dotację do budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór
Bardzo dobre informacje dla Wrocławia. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zadecydowało o z...
Polska firma z branży technologicznej otwiera swoje biuro w Gdyni
Będą nowe miejsca pracy w Gdyni. Polska firma technologiczna Future Processing, z główną siedzibą w...
Trei Real Estate otworzył park handlowy w Chorzowie
Trei Real Estate Poland otworzył park handlowy przy ul. Szpitalnej w Chorzowie. W obiekcie o powierz...
Osiedle Via Flora powstanie na gdańskim Chełmie
Via Flora, nowa propozycja Develii w Gdańsku, powstanie przy ul. Ptasiej, w obrębie zielonej i spoko...