GDDKiA wybrała wykonawcę rozbudowy drogi krajowej nr 94 w Olkuszu

Orzech

Firma STRABAG będzie odpowiedzialna za rozbudowę drogi krajowej nr 94 w Olkuszu. Zadaniem wykonawcy będzie m.in. wzmocnienie nawierzchni, budowa wiaduktu, przebudowa skrzyżowań z drogami lokalnymi, a także budowa przejść podziemnych dla pieszych. Wartość inwestycji to prawie 218 mln zł.

Wybór oferty

STRABAG był jednym z ośmiu wykonawców, którzy przystąpili do przetargu. Oferent z najniższą ceną został odrzucony z powodu złożenia niewystarczających wyjaśnień dotyczących jego oferty. Wykonawcy mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. W przypadku ich braku wybrany wykonawca będzie zobowiązany do przedstawienia gwarancji należytego wykonania robót. Wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) będzie mogła podpisać umowę.  

Zakres prac

Inwestycja obejmie 4,4 km trasy. Zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś.

Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa. Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 – z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe.

Na przeprowadzenie wszystkich prac wykonawca będzie miał 24 miesiące, nie licząc przerw zimowych trwających od połowy grudnia do połowy marca.

Nie tylko trasa główna

Poza jezdnią trasy głównej zostaną również wykonane prace, które poprawią bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Poprawione zostanie odwodnienie tego terenu. Zamontujemy też nowoczesne oświetlenie, które poprawi widoczność pieszych. Przebudujemy również niektóre drogi lokalne wzdłuż DK94, powstaną też dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej.

Połączenie Małopolski i Śląska

Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice – Kraków, DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc. Przebudowa zwiększy płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców.

Źródło: GDDKiA