GZM: Apel o budowę dodatkowych torów kolejowych między Będzinem a Dąbrową Górniczą

Orzech

Zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zwróciło się z apelem do Ministra Infrastruktury o budowę dwóch dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą-Ząbkowicami.

Bez tej inwestycji w Będzinie powstanie kolejowe „wąskie gardło”, które nie pozwoli w pełni wykorzystać potencjału wynikających z prowadzonych w regionie inwestycji. PKP PLK prowadzi właśnie inwestycje polegającą na budowie dodatkowych torów między Będzinem a Katowicami. Pozwolą one na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, dzięki czemu pociągi, którymi mieszkańcy GZM poruszają się pomiędzy miastami, będą mogły kursować częściej.

– Bez dobudowy dodatkowych torów, nawet po zakończeniu przebudowy katowickiego węzła kolejowego, wciąż będą występować istotne ograniczenia na odcinku Będzin-Dąbrowa Górnicza, które nie pozwolą na zwiększenie liczby pociągów na trasie z Katowic do Dąbrowy Górniczej – czytamy w przyjętym przez Zgromadzenie GZM apelu.

Wykonanie tych prac pozwoliłoby również lepiej wykorzystać potencjał przebudowanego w ostatnich latach dworca w Dąbrowie Górniczej oraz towarzyszącej mu infrastruktury.

Z podobnym apelem do Ministra Infrastruktury w poniedziałek zwrócili się radni Sejmiku Województwa Śląskiego.

Pan Dariusz Klimczak

Minister Infrastruktury

Zwracamy się do Pana Ministra z apelem o podjęcie działań zmierzających do budowy dwóch dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą-Ząbkowicami.

Linia E65 to najważniejsza linia kolejowa w regionie, kluczowa dla mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w poruszaniu się pomiędzy tworzącymi ją miastami oraz do innych miast i regionów Polski. Łączy ona centrum obszaru GZM z miastami Zagłębia Dąbrowskiego oraz umożliwia ruch kolejowy w kierunku Warszawy i Częstochowy. Do tej pory posiadała jedynie dwa tory, co powodowało nałożenie na siebie kolejowego ruchu dalekobieżnego, regionalnego i towarowego oraz związane z tym liczne ograniczenia.

Rozpoczęta w tym roku inwestycja polegająca na rozbudowie linii do czterech torów między Będzinem a Katowicami spowoduje możliwość kursowania większej liczby pociągów jedynie między tymi miastami. Dlatego bardzo istotne jest podjęcie możliwie najszybciej dalszych działań zmierzających do budowy układu czterotorowego od stacji Będzin w kierunku północnym, do Dąbrowy Górniczej-Ząbkowic.

Cały odcinek, od Dąbrowy Górniczej do Katowic przez Będzin, stanowi korytarz główny w rozumieniu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla GZM pt. „Dobra Mobilność 30/50”. Oznacza to, że pociągi metropolitalne mogą tam kursować w godzinach szczytu nawet co 10 minut. Było to przedmiotem analiz podczas prac nad Wstępnym Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej.

Obecnie pociągi regionalne kursujące do Częstochowy wraz z pociągami dalekobieżnymi wyczerpują przepustowość na tyle, że ze strony GZM możliwe jest sfinansowanie jedynie niewielkiej liczby pociągów do Dąbrowy Górniczej. Bez dobudowy dodatkowych torów, nawet po zakończeniu przebudowy katowickiego węzła kolejowego, wciąż będą występować istotne ograniczenia na odcinku Będzin-Dąbrowa Górnicza, które nie pozwolą na zwiększenie liczby pociągów na trasie z Katowic do Dąbrowy Górniczej.

W tym roku zostało odebrane studium wykonalności dla wyżej opisanej infrastruktury, a miasto Dąbrowa Górnicza jest już przygotowane na przyjęcie większej liczby pasażerów dzięki zbudowanej sieci węzłów przesiadkowych wraz z dostosowaną siatką połączeń autobusowych oraz dróg dla rowerów.