Infrastruktura ładowania powinna wyprzedzać rozwój elektromobilności w Polsce

Orzech

Przyjęte w listopadzie 2023 r. unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) oznacza dla Polski konieczność wykonania wielu ambitnych zadań związanych z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi. O tym, czy jesteśmy w stanie je spełnić, mówił Peter Badík, współzałożyciel i partner zarządzający GreenWay podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi (24-26 września).

W opinii współzałożyciela GreenWay - firmy będącej dostawcą usług ładowania samochodów elektrycznych na terenie Polski, Słowacji i Chorwacji - AFIR to dobre rozwiązanie, ponieważ uznaje znaczenie infrastruktury ładowania dla rozwoju ekologicznego transportu.

Peter Badík wskazał, że infrastruktura musi nadążać za zwiększającą się ilością pojazdów elektrycznych, tymczasem w krajach Europy Środkowo-Wschodniej infrastruktura ładowania powstała, gdy pojazdów elektrycznych praktycznie jeszcze nie było.

– „Mamy więcej ładowarek na jeden pojazd niż kraje Europy Zachodniej, tak więc z perspektywy AFIR osiągamy cele. Musimy jednak myśleć o przyszłości, ponieważ liczba samochodów wzrośnie. Dlatego trzeba inwestować w infrastrukturę publiczną i musimy to robić z dużym wyprzedzeniem, ponieważ, jak wiemy, wymaga to czasu” – podkreślił ekspert.

Wskazał on, że ponieważ ważnym dla Polski tematem jest transport ciężarowy, ogromne znaczenie ma jak najszybsza elektryfikacja dróg, po których jeżdżą TIR-y. A ponieważ będzie to wymagało przyłączy o znacznie wyższej mocy, wyzwania, z którymi dziś mamy do czynienia, będą znacznie większe w wypadku ładowarek do ciężarówek o dużej ładowności.

– „Moja rekomendacja jest zawsze taka sama: jeśli chcemy uczynić Polskę naprawdę ważnym graczem w elektryfikacji ciężarówek, spróbujmy przyspieszyć proces regulacyjny i wdrożenie nowych przepisów dotyczących procesu przyłączania do sieci ładowarek o dużej mocy” – powiedział Peter Badík.

Dodał, że GreenWay reprezentuje branżę, która potrzebuje dużej liczby nowych lokalizacji dla ładowarek o dużej mocy, co stanowi niemałe obciążenie dla systemu elektroenergetycznego. Dlatego apeluje również o szybsze przydzielanie przyłączy do sieci.

– „Polityka publiczna w Polsce jest nam przychylna. Możemy wyrazić nasze obawy, dyskutować, przedstawić propozycje. Również ten kongres jest dobrą platformą do wymiany poglądów i szukania rozwiązań. Potrzebujemy tylko przyspieszenia egzekucji. Wręcz musimy zostać zmuszeni do działania, aby śledzić ustawodawstwo i dopilnować, aby urząd regulacyjny umieścił te zadania jako priorytetowe” – zaznaczył współzałożyciel GreenWay.

Kongres Nowej Mobilności 2024 odbył się w dniach 24-26 września w EXPO Łódź. Wydarzenie skupiło polskich i międzynarodowych interesariuszy sektora zeroemisyjnego transportu oraz nowej mobilności.

Równolegle do konferencji, w EXPO Łódź miały miejsce największe targi zrównoważonego transportu w Europie Środkowo-Wschodniej, na których 150 partnerów i wystawców prezentowało swoje produkty i najnowsze rozwiązania z sektora e-mobility.

Źródło: PAP MediaRoom