W województwie śląskim trwają prace na ok. 11,5-kilometrowym odcinku S1 z Dankowic do węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej Suchy Potok). Postęp prac na najbardziej wysuniętym na południe odcinku S1 Mysłowice – Bielsko-Biała wynosi niemal 60 proc. Zapraszamy do krótkiego raportu z bieżącej sytuacji na budowie.
Prace drogowe
Wykonywane są wykopy i nasypy, układane są kolejne warstwy nawierzchni bitumicznej m.in. na węźle Stara Wieś. Prowadzone są prace brukarskie, umacniane są rowy, układane są ścieki trójkątne, profilowane są skarpy. Przy budowie węzła Hałcnów trwa realizacja robót ziemnych oraz kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie robót drogowych przekroczyło 50 proc.
Kontynuowane będą prace związane z budowaniem warstw konstrukcyjnych drogi, profilowaniem i humusowaniem i umacnianiem skarp, rowów oraz profilowaniem i humusowaniem pasa rozdziału. Montowane będą bariery ochronne, a także wykonywane będą dalsze roboty ziemne na całej długości inwestycji.
Roboty mostowe niemal na ukończeniu
Dobiegają końca prace związane z układaniem nawierzchni asfaltowej na płytach pomostu. Wykonywane są także roboty wykończeniowe – instalowane są kotwy barier energochłonnych i barier z poręczą, wklejane są kotwy ekranów przeciwolśnieniowych i akustycznych. Montowane są bariery na obiektach mostowych. Niemal 90 proc. wynosi zaawansowanie prac mostowych. 19 sierpnia br. oddaliśmy do użytkowania wiadukt drogowy w ciągu drogi powiatowej Wilamowice - Bielsko-Biała w ciągu ul. Wyzwolenia w Hałcnowie.
Na dalszym etapie prac umacniane będą skarpy i stożki, montowane będą balustrady, a także wykonane zostaną umocnienia powierzchni poziomych z kostki betonowej oraz montaż słupów ekranów akustycznych.
Powstają MOP-y
Na terenie MOP Dankowice Zachód wykonywana jest nawierzchnia z betonu cementowego. Trwają prace wykończeniowe budynku sanitarnego - stolarka okienna i drzwiowa zewnętrzna. Wykonywana jest elewacja, trwają również prace przy obróbce blacharskiej poszycia dachowego oraz instalacji sanitarnej i elektrycznej. Postęp prac wynosi ponad 50 proc.
Po przeciwnej stronie drogi budowana jest infrastruktura wodociągowa. Przygotowywane jest podłoże pod nawierzchnię przyszłego MOP Dankowice Wschód. Ponadto trwają prace przy wykonywaniu stropu i żelbetowych elementów konstrukcyjnych budynku sanitarnego. Trwa wykonywanie ścian murowanych, instalacji sanitarnych posadzkowych.
Budowa S1 to także roboty branżowe
Montowane są słupy pod ekrany akustyczne, budowana jest kanalizacja deszczowa, umacniane są zbiorniki retencyjne. Przebudowywane są rowy zlokalizowane w rejonie budowanej trasy. Budowane jest oświetlenie drogowe, usuwane są kolizje z sieciami średniego i niskiego napięcia, wykonywany jest kanał technologiczny. Zaawansowanie tych robót zbliża się do poziomu 70 proc.
Umowa
Wykonawcą odcinka o długości prawie 12 km jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Wartość podpisanej 3 sierpnia 2020 r. umowy to 586,7 mln zł. GDDKiA przewiduje, że zakończenie robót i oddanie inwestycji do użytkowania nastąpi w II kwartale 2025 r.
S1 z dofinansowaniem unijnym
Blisko 441 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na budowę odcinka drogi S1 Oświęcim - Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów). To ostatnia umowa w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) zawarta przez GDDKiA.
Droga ekspresowa S1 – część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej
S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
W realizacji jest aktualnie blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim
To blisko półkilometrowy odcinek w rejonie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria, odcinki Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.
Źródło: GDDKiA