Jest decyzja ZRID dla kolejnego odcinka S1 w woj. śląskim

Orzech

Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S1 od węzła Bieruń do węzła Oświęcim. We wtorek 20 sierpnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała wykonawcy teren budowy, co oznacza rozpoczęcie robót budowalnych na tym odcinku.

Umowę o wartości ponad 212 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie tej części S1 GDDKiA podpisała z firmą Strabag 30 listopada 2021 r. Dyrekcja szacuje, że zakończenie tej inwestycji powinno nastąpić w III kwartale 2026 r.

S1 węzeł Bieruń – węzeł Oświęcim

Inwestycja obejmuje w szczególności budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy Bieruniem a węzłem Oświęcim o długości ok. 2,9 km. Powstanie również odcinek drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w ciągu DK44 o długości ok. 2,7 km (obwodnica Bierunia) oraz dodatkowa jezdnia do obsługi ruchu lokalnego pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.

Decyzja ZRID

Wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 23 stycznia 2023 r. Na czas trwania uzyskania tej decyzji wpływ miały przedłużające się procedury administracyjne, w tym uzyskanie decyzji wodnoprawnej oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. W dalszym ciągu trwa uzyskiwanie decyzji ZRID dla odcinka od Mysłowic do Bierunia. GDDKiA przewiduje, że decyzja zostanie wydana w październiku br. Wtedy też wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wejdą w fazę robót budowlanych.

Przypomnijmy, że decyzja ZRID zatwierdza także granice terenu pod budowę drogi, co pozwala rozpocząć procedurę związaną z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Wysokość odszkodowania ustali Wojewoda Śląski w postępowaniu administracyjnym.

S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to 40 km nowej drogi

Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemalże 2,3 mld zł. Zgodnie z szacunkami GDDKiA zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia powinno nastąpić w III kwartale 2026 r. Dla budowanych już odcinków Oświęcim – Dankowice i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów termin zakończenia to II kwartał 2025 r.

8,5 km obejścia Węgierskiej Górki

Od października 2019 r. trwa również budowa odcinka Przybędza – Milówka, z dwoma dwunawowymi tunelami o długości 830 i 1000 m. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 r. Wartość umowy na realizację to blisko 1,4 mld zł.

GDDKiA przygotowuje do realizacji kolejne odcinki S1

Priorytetem jest dokończenie budowy całej S1, jak i pozostałych głównych ciągów transportowych w woj. śląskim. Działania te wymagają dużych środków oraz nakładów pracy. Trudno jest też zrealizować jednocześnie wszystkie zgłaszane postulaty dotyczące rozbudowy istniejącej infrastruktury drogowej. Dlatego przebudowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Dąbrowa Górnicza – Lędziny będzie realizowana w dotychczasowym przekroju, zgodnie z posiadanymi Programami Inwestycji. Po ukończeniu wszystkich odcinków S1 możliwa będzie miarodajna analiza rozkładu ruchu na tej trasie. Na tej podstawie będą mogły zostać podjęte decyzje o ewentualnej rozbudowie S1 o dodatkowy pas.

Od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca

Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla przechodzącego przez miasto odcinka o długości 2,7 km GDDKiA podpisała 25 października 2019 r. Dokumentacja obejmuje projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. 9 sierpnia 2023 r. otrzymaliśmy zamienną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2028.

Dla dłuższego, ponad 4-kilometrowego odcinka od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca, trwa przetarg na przygotowanie dokumentacji rozbudowy. GDDKiA przewiduje, że umowę podpisze pod koniec br. Dokumentacja obejmuje projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. Inwestycja zrealizowana zostanie w systemie tradycyjnym w latach 2028-2030.

Od Sosnowca do Lędzin

Opracowanie dokumentacji rozbudowy GDDKiA podzieliła na cztery części. Umowę dla odcinka rozpoczynającego się przed węzłem Porąbka i kończącego na wysokości ul. Inwestycyjnej w Sosnowcu, o długości 4,8 km, podpisano 7 lutego 2022 r. Dokumentacja obejmuje wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. Dyrekcja przewiduje, że uzyskanie DŚU może nastąpić pod koniec tego roku. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2028. Wyłączony z tego odcinka jest ponad kilometrowy fragment projektowany przez gminę Sosnowiec, na którym powstanie węzeł Klimontów.

Dla dwóch kolejnych odcinków, pomiędzy ul. Inwestycyjną i węzłem Sosnowiec Jęzor (2,7 km) i dalej do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach (również 2,7 km) umowy z biurem projektowym GDDKiA podpisała 1 czerwca 2022 r. Dla pierwszego odcinka DŚU otrzymała 31 maja br., a dla drugiego 24 kwietnia br. Projektanci pracują obecnie nad projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz materiałami do wniosków o decyzje ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2028.

Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy ostatniego odcinka rozpoczynającego się za węzłem Brzęczkowice i kończącego na zaprojektowanym węźle Kosztowy II w Mysłowicach (5,4 km) podpisaliśmy 5 lipca 2019 r. DŚU GDDKiA otrzymała 13 lipca 2022 r., a obecnie opracowywany jest projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2027.

Źródło: GDDKiA