Jest pozwolenie na budowę metra na warszawskim Bemowie

Orzech

Jest szansa, że w końcu ruszy budowa kolejnego odcinka warszawskiego metra. Wojewoda mazowiecki wydał właśnie pozwolenie na budowę odcinka na Bemowie. W ramach III etapu przewidziano realizację odcinka zachodniego, który obejmie realizację stacji C01: ul. Sochaczewska / ul. Połczyńska. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.

Decyzja dla realizacji stacji C01 została ostatecznie wydana na podstawie ustawy "Prawo budowlane, ustawy o transporcie kolejowym oraz Kodeksu postępowania administracyjnego" po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę i wniosku o pozwolenie na rozbiórkę złożonego przez inwestora w dniu 11 grudnia 2020 r. i następnie uzupełnionego 15 stycznia 2021 roku.

Nadając decyzji rygor natychmiastowej wykonalności, wojewoda przychylił się do wniosku złożonego przez inwestora, którym jest Miasto Stołeczne Warszawa. Planowane do realizacji przedsięwzięcie uważane jest za największą inwestycję samorządową w Polsce.

– Przedsięwzięcie jest niezbędne do poprawy jakości zintegrowanego systemu komunikacji publicznej m.st. Warszawy, które przyczyni się do wzrostu jakości życia mieszkańców Warszawy, zmniejszenia ruchu samochodowego i hałasu, co przyczyni się również do poprawy jakości środowiska – argumentowały władze Warszawy we wniosku złożonym do wojewody mazowieckiego.

Pozwolenie obejmuje budowę stacji C01, ul. Sochaczewska / ul. Połczyńska. (Projekt: Metro na Bemowie – III etap realizacji odcinka zachodniego). Następne stacje C02, które mają zostać zlokalizowane przy ul. Rayskiego / ul. Szeligowskiej oczekują aktualnie na wydanie postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie.

Przypomnijmy też, że do dnia 24 czerwca 2022 r. trwa udział społeczeństwa w ramach przeprowadzonej ponownej oceny oddziaływania na środowisko przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę stacji metra C03, ul. Lazurowa / ul. Górczewska – w pobliżu Urzędu Dzielnicy Bemowo.

Za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni około 30 hektarów. Powstanie tam Stacja Techniczno-Postojowa Karolin z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra. To właśnie tam będą zjeżdżały pociągi obsługujące II linię metra. Tam również będą odbywały się ich przeglądy i wszystkie naprawy.

Budowany odcinek podziemnej kolei, stację oraz STP połączą w sumie ponad 4 kilometry tuneli – powstaną po dwa, dla każdego z kierunków osobno. Wartość projektu to 1 622 951 790 zł brutto.