Nowe perspektywy dla linii kolejowej na Hel

Orzech

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują możliwości dla zwiększenia liczby pociągów na kolejowej trasie wiodącej na Mierzeję Helską. Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu poprawy przepustowości na linii nr 213 Reda – Hel. To istotny krok ku modernizacji linii, oczekiwanej przez mieszkańców i turystów dojeżdżających nad Bałtyk koleją.

PLK SA ogłosiły postępowanie przetargowe na przygotowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Poprawa przepustowości na linii kolejowej nr 213 Reda – Władysławowo Port – Hel na odcinku Władysławowo – Hel (budowa mijanek) – prace projektowe”.

Głównym celem zadania jest przygotowanie projektu prac, które umożliwią zwiększenie liczby pociągów na jednotorowej trasie. Realizacja zadania docelowo poprawi dostęp do kolei dla mieszkańców północnych Kaszub i Mierzei Helskiej oraz skomunikowanie z Trójmiastem i resztą kraju, a także stworzy nowe możliwości dojazdu turystów nad Bałtyk. Dodatkowo skróci się czas podróży pociągiem z Trójmiasta na Mierzeję Helską.

Planowana jest m.in. budowę mijanek Hel Bór oraz Chałupy, poszerzenie peronu nr 1 i budowa nowego peronu nr 2 na stacji Władysławowo oraz budowa drugiego toru na odcinku Władysławowo – Władysławowo Port.

We współpracy z samorządem, planowana jest także budowa przejścia podziemnego pod torami na stacji Władysławowo, zapewniającego dojścia na perony oraz łączącego budynek dworca kolejowego po stronie wschodniej z budowanym dworcem PKS po stronie zachodniej.

Dokumentacja projektowa powstanie w latach 2026 – 2028 ze środków własnych PLK SA. Prace budowlane zostaną zrealizowane w ramach odrębnego zadania, po zapewnieniu źródeł finansowania.

Projekt dotyczący linii kolejowej nr 213 Reda – Hel wpisuje się w postanowienia podpisanego w 2024 r. listu intencyjnego „Pakt Kolejowy dla Pomorza”, zawartego z Ministerstwem Infrastruktury, Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego oraz PKP SA.