źródło: mat. prasowe/Koleje Dolnośląskie

[Dolny Śląsk] Aktywiści walczą o lepszą kolej we Wrocławiu i w regionie. Co proponują?

Tomasz Matejuk
Modernizacja linii z Wrocławia do Kluczborka i Międzylesia, nowe przystanki na terenie stolicy Dolnego Śląska czy rozbudowa infrastruktury na potrzeby kolei aglomeracyjnej – wrocławskie ruchy miejskiej złożyły swoje uwagi do Krajowego Programu Kolejowego. – W kolei na Dolnym Śląsku drzemie ogromny potencjał, który jednak od lat nie jest wykorzystywany – podkreślają społecznicy.
Jak tłumaczą aktywiści, jest szansa, aby to zmienić za pomocą rozsądnie zaplanowanego Krajowego Programu Kolejowego.
– To niepokojące, że niektóre bardzo ważne inwestycje pozostają poza listą zadań przewidzianych do realizacji – podkreślają społecznicy.
Zaznaczają, że stworzenie systemu Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej jest działaniem niezbędnym, bo dzięki niemu mieszkańcy miasta i aglomeracji będą mogli wygodnie i szybko dotrzeć do pracy i szkoły. 

Uwagi do Krajowego Programu Kolejowego
Wrocławskie ruchy miejskie: Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, Towarzystwo Benderowskie i Akcja Miasto apelują więc o uwzględnienie potrzeb regionu w Krajowym Programie Kolejowym, najważniejszym dokumencie strategicznym, zawierającym wszystkie zadania inwestycyjne, jakie są przewidziane do realizacji na polskiej kolei w ciągu najbliższych 7 lat.
– Uwzględnienie na liście podstawowej programu i realizacja ważnych projektów kolejowych w naszym województwie poprawi mobilność i jakość życia Dolnoślązaków. Szybka i niezawodna kolej da też impuls do rozwoju turystyki w regionie – tłumaczy Aleksandra Zienkiewicz, prezes Towarzystwa Benderowskiego. 
Zienkiewicz dodaje, że możliwość sprawnego przemieszczania się pomiędzy takimi miastami, jak m.in. Oleśnica, Strzelin, Kłodzko, Międzylesie i Wrocław, jest sprawą kluczową dla województwa.
– To nasze kolejne działanie w ramach akcji "Kolej na Dolny Śląsk". Rozpoczęliśmy ją ponad rok temu, gdy przekonaliśmy kilka tysięcy mieszkańców regionu do poparcia naszej petycji do ministerstwa infrastruktury ws. remontów i modernizacji linii w województwie dolnośląskim – przypomina Aleksander Obłąk z Akcji Miasto.
Społecznicy postulują m.in.:
  • modernizację linii nr 143 Wrocław - Oleśnica - Kluczbork
  • modernizację linii nr 276 Wrocław - Kłodzko - Międzylesie
  • budowę nowych przystanków (m. in. Osiedle Sobieskiego, Stabłowice, Lipa Piotrowska, Karłowice, Mirków)
  • przebudowę linii nr 751 w rejonie ronda Rotmistrza Pileckiego i ul. Strzegomskiej (w celu budowy linii tramwajowej na Muchobór Wielki)
  • rozbudowę sieci na potrzeby rozwoju kolei aglomeracyjnej (budowa dodatkowych torów i modernizacja urządzeń sterowania ruchem).


Kolej aglomeracyjna szansą na sprawną komunikację

Społecznicy proponują, by wprowadzić do KPK projekt kolei aglomeracyjnej, obejmujący rozbudowę infrastruktury kolejowej na potrzeby zwiększającego się ruchu w aglomeracjach.
Ten projekt infrastrukturalno-koncepcyjny, jak tłumaczą aktywiści, ma za zadanie umożliwić zarówno prace koncepcyjne, jak i prace budowlane związane z ewentualną rozbudową infrastruktury kolejowej dla potrzeb ruchu aglomeracyjnego.
Należy poważnie rozważać utrzymanie i wzmocnienie obecnych tendencji zwiększania się ruchu kolejowego w aglomeracjach. Powiązane jest to nierzadko z problemami na węzłach kolejowych, ponieważ układ sieci kolejowej w aglomeracjach zasadniczo nie uległ istotnym zmianom od wielu lat. Historyczne uwarunkowania mogą w perspektywie zablokować rozwój połączeń pasażerskich w obszarach aglomeracyjnych i metropolitalnych, dlatego pożądana jest rozbudowa infrastruktury  np. o dodatkowe tory na niektórych odcinkach, przeznaczone wyłącznie do ruchu aglomeracyjnego, jak również rozbudowa urządzeń sterowania ruchem. Pozwoli to na znaczące zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów pasażerskich – wyliczają aktywiści.

Ich zdaniem prace budowlane powinny być poprzedzone przeprowadzeniem odpowiednich analiz, które również można będzie sfinansować w ramach tego projektu.

We Wrocławiu analizie i ewentualnej rozbudowie należałoby poddać większość linii wybiegających z Dworca Głównego – w szczególności estakadę grabiszyńską oraz odcinki do Oleśnicy, Oławy czy Wołowa. Powyższe projekty winny być umieszczone na liście podstawowej, co da gwarancję ich realizacji. Pozwoli również na niezwłoczne rozpoczęcie prac koncepcyjnych, projektowych, a następnie przetargowych i budowlanych  dzięki czemu zmniejsza się ryzyko niezrealizowania projektu w ramach perspektywy unijnej, a co za tym idzie, utraty części środków unijnych – dodają społecznicy.