Kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła drogowego na zakopiance

Orzech

Kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła drogowego na zakopiance w Gaju. Kluczową częścią inwestycji jest ponad 120-metrowej długości wiadukt, który łączy ul. Widokową i Zadziele, pozwalając na szybki i łatwy przejazd między dwiema częściami tej podkrakowskiej miejscowości. Oprócz węzła Gaj GDDKiA buduje też na DK7 nowe, bezkolizyjne skrzyżowania w Krzyszkowicach i Myślenicach.

Bezpieczny i płynny przejazd

Nowy węzeł to poza wiaduktem także dodatkowe pasy na samej zakopiance, pozwalające na płynne włączanie się do ruchu i na bezpieczny zjazd w ul. Widokową i ul. Zadziele. To szczególnie ważne w miejscu, w którym zgodnie z danymi Generalnego Pomiaru Ruchu 2021 każdego dnia przejeżdża średnio prawie 60 tysięcy pojazdów. W latach 2015-2022 doszło tam do 15 wypadków, w ośmiu brali udział piesi. W wypadkach zginęły cztery osoby.

Wiadukt ma znaczenie zarówno dla ruchu lokalnego, jak i tranzytowego. Mieszkańcy, piesi i zmotoryzowani, mogą sprawnie i bezpiecznie poruszać się między wschodnią i zachodnią częścią Gaja. Kierowcy jadący zakopianką również odczują poprawę. Zniknęło niebezpieczne, kolizyjne skrzyżowanie, gdzie wydarzyło się w ostatnich latach wiele wypadków.

Poza samym węzłem GDDKiA wybudowała też 750 m chodnika i nową kanalizację deszczową, przebudowała także sieci techniczne, m.in. gazową wysokiego ciśnienia. Koszt budowy to prawie 32 mln zł.

Modernizacja zakopianki

Poza węzłem w Gaju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje jeszcze pięć inwestycji, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i warunków przejazdu na zakopiance między Krakowem a Myślenicami.

W Krzyszkowicach i Myślenicach powstają nowe, bezkolizyjne skrzyżowania. Na pierwszym z nich powstanie tunel pod DK7, na drugim – wiadukt pozwalający na szybki i bezpieczny przejazd do miasta. Razem z budową wiaduktu w Myślenicach GDDKiA przygotowuje też kładkę dla pieszych. Kolejne powstają w Mogilanach i Głogoczowie. W Libertowie, do 2027 roku, powstaną następne trzy kładki w ramach przebudowy zakopianki związanej z budową tunelu na Górze Libertowskiej.

Źródło: GDDKiA