W centrum Łomży, gdzie dzisiaj ciężko doszukać się pozostałości dawnej stacji – powstaną dwa nowoczesne perony. Nowe życie zyska też nieczynna dla ruchu pasażerskiego linia do Śniadowa. PKP PLK S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac, które przywrócą dawno oczekiwane połączenia kolejowe.
Prace potrwają do II kw. 2029 roku.
Inwestycja jest finansowana z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.
Łomżanie znowu będą mogli podróżować pociągami, do których wsiądą na nowoczesnej, dostępnej i wygodnej stacji.
Co ważne, PKP PLK S.A. zakłada, że będzie to możliwe już w trakcie trwania inwestycji, rok po rozpoczęciu prac (2026 r.). Zyskają też mieszkańcy regionu, gdzie powrót pociągów oznacza dodatkowe możliwości komunikacji i perspektywy rozwoju. We wtorek 22 kwietnia, na miejscu w Łomży, PKP PLK S.A. podpisały umowę na roboty za prawie 300 mln zł, które zrealizuje firma ZUE S.A.
– Linia kolejowa do Łomży ponownie ożyje. Łomżanie mają już nowoczesną drogę samochodową E67, a niebawem odzyskają także kolej. To impuls do rozwoju regionu. Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów, dlatego umożliwimy to jeszcze w trakcie trwania prac, już w przyszłym roku – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Na inwestycji zyska zarówno 60 tysięcy mieszkańców Łomży, jak również gminy położone przy kolejowej trasie. Fakt, że dzisiaj podpisujemy umowę na wykonanie robót, to wynik dobrej współpracy z Samorządem Województwa. PLK SA przygotują infrastrukturę, z której korzystać będzie regionalny przewoźnik finansowany przez Samorząd oraz pociągi dalekobieżne – powiedział Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.
– W miejsce starych torów i prawie już niewidocznych resztek peronów powstanie nowoczesna, bezpieczna i dostępna infrastruktura kolejowa. Skończy się wykluczenie komunikacyjne tak dużego miasta i regionu. Również w innych obszarach kraju rozpoczynamy inwestycje w ramach programu Kolej Plus, który zakłada ścisłą współpracę z samorządami województw – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu PLK SA, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.
Nowe tory, dostępne perony
Projekt przywracający kolej mieszkańcom składa się z dwóch części. Podstawowy zakres inwestycji to przede wszystkim kompleksowa modernizacja całej linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo (17 km). Na tym odcinku wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
PKP PLK S.A. odbuduje stację w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki – Śniadowo Łącznica i Konarzyce.
Natomiast na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) dla potrzeb pasażerów zmodernizujemy przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stację Sokoły.
Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. To krótki, ale ważny odcinek – dzięki niemu możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Także dla usprawnienia ruchu, na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór PKP PLK S.A. zbuduje nowy układ torowy.
Druga część umowy, to tzw. opcje, czyli roboty, które można będzie wykonać po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania. W zakres opcji wchodzą m.in. prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór. Taki kształt projektu to efekt przeprowadzonych analiz oraz ustaleń z wnioskodawcą, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Pod uwagę brano także wnioski samorządów lokalnych oraz realne możliwości finansowe.
Ponownie w podróż!
Docelowo pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min.
Całkowite zakończenie inwestycji PKP PLK S.A. przewiduje na II kwartał 2029 r. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.
Budżet inwestycji:
• zakres podstawowy – 298 mln zł netto (367 mln zł brutto);
• zakres opcji – 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto).
Projekt realizowany jest we współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów.
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r.
Wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
Po latach połączenia kolejowe wróciły lub wrócą na linie w wielu częściach kraju. W ostatnim czasie podpisano umowę na prace na linii do Ciechocinka. W Wielkopolsce pociągi ponownie dojadą do Czarnkowa, Śremu, Międzychodu i Gostynia. W marcu podpisaliśmy także umowę na projekt nowej linii Zegrze-Przasnysz. Szykujemy przywrócenie połączeń do Lubska w woj. lubuskim. Mieszkańcy Gliwic, Zabrza i Rudy Śląskiej będą mieć ponownie możliwość alternatywnego połączenia kolejowego z Katowicami.