Kolejarze dotrzymają terminu – krótsze przejazdy na linii Wrocław – Międzylesie

Orzech

Kolejarze kończą prace na odcinku Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki i kontynuują roboty na trasie od Kłodzka do Międzylesia. Już w grudniu najszybsze pociągi na linii Wrocław – Międzylesie będą pokonywać trasę w czasie poniżej 100 minut. Mimo trudnych warunków związanych z powodzią, inwestycja o wartości ponad 150 milionów złotych nie zwalnia tempa.

Od grudnia pociągi regionalne i dalekobieżne wrócą na trasę z Wrocławia do Międzylesia. Najszybsze składy pokonają ten dystans w czasie krótszym niż 100 minut. Pomimo dotkliwej powodzi, która nawiedziła region, kolejarze nie zwalniają tempa prac.

Obecnie najważniejsze roboty prowadzone są na odcinku Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki, aby od 9 listopada możliwe było przywrócenie ruchu pociągów. Na linii wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt. We wrześniu PUN – pociąg do potokowej wymiany toru – pracował między Ziębicami a Starczowem, wymieniając w ciągu kilku dni około 5000 podkładów. Na odcinku Ziębice – Kamieniec Ząbkowicki specjalna oczyszczarka usunęła zabrudzenia z tłucznia. Obecnie tor jest regulowany przez pięć podbijarek.

Intensywne prace toczą się również między Kłodzkiem a Międzylesiem, gdzie płynniejszą jazdę pociągów zapewni 15 bezstykowych rozjazdów. Na odcinku między Kłodzkiem Nowym a Krosnowicami, tor jest regulowany z pomocą podbijarki, która będzie również pracować na stacjach w Gorzanowie i Bystrzycy Kłodzkiej.

Na linii Wrocław – Międzylesie prace objęły 17 wiaduktów, 5 mostów i tunel. Roboty na moście w Żórawinie zostały już zakończone. Między Starczowem a Kamieńcem Ząbkowickim dwa stare obiekty zostały zastąpione nowymi wiaduktami. Prace postępują na przeprawach w Kamieńcu Ząbkowickim, Służejowie, Boguszynie i Krosnowicach. Obiekty są odnawiane, wzmacniane i zabezpieczane przed korozją. Dzięki tym pracom, mosty i wiadukty nie będą powodować punktowych opóźnień w podróży pociągami.

Kończą się również prace w ponad trzystumetrowym tunelu w Długopolu-Zdroju. Portale 150-letniego obiektu, po piaskowaniu, zostały odświeżone. Prace odwodnieniowe zapewnią dobrą eksploatację tunelu. W najbliższych dniach tor do jazdy przygotuje podbijarka.

Wymiana i montaż nowych urządzeń zabezpieczających przejazdy, podnoszą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowo-drogowym. Nowa nawierzchnia pozwoli na sprawną komunikację drogową na skrzyżowaniach z torami. Między Strzelinem a Kamieńcem Ząbkowickim wykonano już prace na 20 przejazdach. Na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w Boguszynie, Gorzanowie i Bystrzycy Kłodzkiej trwa wymiana nawierzchni.

Prace na przejazdach są realizowane ze środków KPO, budżetu państwa oraz budżetu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wielka woda na trasie Wrocław – Międzylesie znaczące zniszczenia wyrządziła w Kłodzku i okolicach. Zalała urządzenia sterowania ruchem kolejowym i utrudniła dostęp do miejsc robót, m.in. w Bystrzycy Kłodzkiej i tunelu w Długopolu-Zdroju. Aby umożliwić kontynuację prac, konieczne było oczyszczenie torów, diagnostyka obiektów oraz osuszenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wystąpiło również wiele punktowych zniszczeń na całej linii, które wymagały dodatkowego oczyszczenia rowów, wzmocnienia toru oraz skarp. Obiekty inżynieryjne zostały oczyszczone. W okolicach Barda Przyłęk konieczne było zabezpieczenie osuwiska.

Zaangażowanie kolejarzy z PLK SA, właściwa integracja prac oraz sprawne usuwanie skutków powodzi, pozwalają przewoźnikom planować najszybszy w historii przejazd z Wrocławia do Międzylesia – w około 100 minut. Na wykonanie zadania przeznaczono ponad 150 mln zł, z czego 132 mln zł to środki budżetowe.

Źródło: PKP PLK S.A.