Po ponad 20 latach, 12 grudnia kolejowa trasa Wrocław Sołtysowice - Jelcz Miłoszyce istotnie poprawi Dolnoślązakom komunikację w aglomeracji wrocławskiej. Dzięki przeprowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rewitalizacji linii, budowie i przebudowie 11 przystanków zwiększy się dostępność do kolei. Inwestycja za ponad 96 mln zł jest współfinansowana ze środków unijnych RPO Województwa Dolnośląskiego.
Głównym efektem inwestycji jest zapewnienie szybkich, wygodnych i bezpiecznych podróży mieszkańcom podwrocławskich osiedli i miejscowości z okolic Jelcza, Wojnowa i Kowal do centrum Wrocławia.
Od 12 grudnia 2021 r. na linię wyruszą pierwsze pociągi Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych. Początkowo będzie to 7 par pociągów, jednak we wrześniu 2022 roku liczba kursów zostanie podwojona do 15 par każdego dnia, co w efekcie umożliwi stworzenie gęstszej siatki połączeń, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Szybkie przejazdy pociągiem będą konkurencyjne względem podróży autem.
5 nowych przystanków i lepszy dostęp do kolei
Nowe miejsca zatrzymania pociągów to: Wrocław Popiele (w rejonie ul. Mydlanej), Wrocław Strachocin (w rejonie ul. Zagrodniczej), Wrocław Wojnów Wschodni (pomiędzy Wrocław Wojnów – a Dobrzykowicami Wrocławskimi), Nadolice Małe (w rejonie drogi powiatowej nr 1925D, Chrząstawa Mała (w rejonie ul. Gajowej). Wybudowane przystanki zapewnią lepszy dostęp do kolei i ułatwią podróże szczególnie mieszkańcom nowych osiedli.
Na wszystkich 11 stacjach i przystankach podróżni będą korzystać ze 100 m peronów o wysokości 76 cm. Wygodne będzie wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony zostały przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane są wiaty, tablice i gabloty informacyjne. Nowe energooszczędne oświetlenie zapewni bezpieczne podróże po zmroku. W obszarze przystanków zamontowane są stojaki rowerowe. Gminy wykonały dojścia do przystanków i parkingi. Projekt realizowany jest w ramach umowy partnerskiej z gminami Wrocław, Czernica, Jelcz Laskowice.
Mijanka w Dobrzykowicach – możliwość kurowania większej liczby pociągów
Budowa mijanki zwiększyła przepustowości jednotorowej linii, tj. umożliwia kursowanie większej liczby pociągów. Na trasie przebudowywane zostały dwa mosty pomiędzy Nadolicami Wielkimi a Dobrzykowicami Wrocławskimi.
Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów na stacji Wrocław Swojczyce został wybudowany nowy posterunek, stąd kolejarze prowadzą ruch pociągów. Obiekt wyposażony jest w nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania.
Odnowiona linia zapewni podróże z prędkością do 100 km/h. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych zamontowano nowe urządzenia zabezpieczające. W rogatki zostały wyposażone m.in. ruchliwe przejazdy na ul. Strachocińskiej oraz dwa przejazdy w Dobrzykowicach i przejazd za Chrząstawą na drodze w kierunku Jelcza.
Na czas realizacji projektu miały wpływ dodatkowe prace przy mostach. Projekt rozszerzono również o wymianę szyn między stacjami Wrocław Swojczyce - Jelcz Laskowice. Wymiana szyn zwiększa bezpieczeństwo przewozów i eliminuje ewentualne przerwy na naprawy toru.
Całkowita wartość prac projektowych i robót budowlanych projektu "Rewitalizacja linii kolejowej 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice w celu przywrócenia przewozów pasażerskich we WrOF" to ponad 96 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.
Nowe przystanki Iwiny i Wrocław Szczepin
Od 12 grudnia w obszarze aglomeracji wrocławskiej dostęp do kolei i możliwość lepszego korzystania z pociągów zapewnią gotowe już dwa nowe przystanki.
Wrocław Szczepin z dogodnym węzłem przesiadkowym przy ul. Długiej między stacjami Wrocław Nadodrze i Wrocław Mikołajów na trasie w kierunku Oleśnicy i Ostrowa Wielkopolskiego.
Iwiny na wysokości osiedla Jagodno. Pierwszy przystanek za Wrocławiem Głównym na trasie do Kamieńca Ząbkowickiego, Kłodzka, Międzylesia. Przystanki to efekt wykorzystania środków unijnych – w przypadku Iwin z funduszy RPO woj. dolnośląskiego, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT WrOF), a Szczepina z Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP PLK S.A.