W przyszłym roku pojedziemy wyremontowaną linią kolejową z Wrocławia do Jelcza-Laskowicźródło: PKP Polskie Linie Kolejowe SA

W przyszłym roku pojedziemy wyremontowaną linią kolejową z Wrocławia do Jelcza-Laskowic

REKLAMA
W połowie przyszłego roku powinna zostać oddana do użytku wyremontowany odcinek linii kolejowej numer 292, łączącej Wrocław z Jelczem-Laskowice. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły kilka tygodni temu prace na pierwszym odcinku remontowanej trasy. 
Chodzi o odcinek od Jelcza-Laskowic do granic Wrocławia. Mogą tam już jeździć składy towarowe. Teraz trwają zaawansowane prace na fragmencie w granicach miasta. Już w przyszłym roku, w czerwcu mamy według zapewnień PKP pojechać pociągami już na całej trasie. Podróż z Jelcza-Laskowic do stacji Wrocław Sołtysowice ma trwać maksymalnie 30 minut.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Modernizacja fragmentu linii kolejowej nr 292 obejmuje m.in. wymianę na odcinku Jelcz-Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice nawierzchni, urządzeń telekomunikacyjnych oraz elementów sieci trakcyjnej, przystosowanie peronów do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się i budowę nowej mijanki, posiadającej dwa tory główne i dwie krawędzie peronowe. Inwestycja pozwoli pociągom pasażerskim jeździć z prędkością minimum 100 km/h, a maksymalnie 120 km/h.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
W ramach inwestycji powstaje 5 nowych przystanków: Wrocław Popiele, Wrocław Strachocin, Wrocław Wojnów Wschodni, Nadolice Małe, Chrząstawa Mała. Łącznie na remontowanym odcinku znajdzie się 11 stacji i przystanków.
W sierpniu PKP PLK przywróciły ruch pociągów towarowych od stacji Wrocław Swojczyce do stacji Jelcz Miłoszyce. Wykonawca przygotował nowy tor. 
– Zamontowane zostały urządzenia sterowania pozwalające na bezpieczne kursowanie składów towarowych. Na jednotorowej trasie dla zapewnienia możliwości przejazdu większej liczby pociągów (zwiększenia przepustowości) w Dobrzykowicach Wrocławskich wybudowano mijankę. Ułożony jest nowy dodatkowy tor i zamontowane rozjazdy. Wzdłuż linii wykonywane jest odwodnienie, m.in. odnawiane i udrożniane  są przepusty, co zapewni dobry stan toru i sprawne podróże. Przebudowane zostały dwa mosty w rejonie Jelcza Miłoszyc – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Całe przedsięwzięcie realizowane jest ze środków Unii Europejskiej, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych WrOF RPO Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. W projekcie uczestniczy także gmina Wrocław oraz gmina Czernica i gmina Jelcz-Laskowice, które wykonują infrastrukturę, parkingi oraz budują dojścia do przystanków kolejowych.
Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności i znaczenia transportu kolejowego w sieci komunikacyjnych powiązań we Wrocławskich Obszarze Funkcjonalnym poprzez poprawę jakości infrastruktury kolejowej, w tym dostosowanie jej do potrzeb podróżnych. 
REKLAMA
W ramach rewitalizacji linii założono nie tylko skrócenie czasu przejazdu, czy zwiększenie komfortu podróżowania, ale także budowę nowych przystanków osobowych wraz z budową infrastruktury towarzyszącej - parkingi, drogi, ciągi piesze. Przełoży się to na zwiększenie dostępności przestrzennej kolei, integrację transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu, przejęcia części ruchu pasażerskiego z transportu drogowego. W ramach inwestycji przewidziano także dostosowanie wszystkich obiektów obsługi podróżnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co umożliwi im równy, niedyskryminujący dostęp do infrastruktury kolejowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Projekt dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 292 Jelcz-Miłoszyce - Wrocław Osobowice na odcinku Jelcz-Miłoszyce - Wrocław Sołtysowice wraz z infrastrukturą towarzyszącą w zakresie kilometrowym linii 0,403 do 21,447. Długość odcinka objętego modernizacją wynosi 21,044 km. Projekt realizowany będzie w województwie dolnośląskim, na obszarze WrOF, w gminach Wrocław, Jelcz-Laskowice i Czernica. Zakres prac budowlanych dotyczy budowy nowych przystanków kolejowych oraz modernizacji istniejących, przebudowę i modernizację układów torowych, urządzeń sterowania ruchem, obiektów inżynierskich i inżynieryjnych, sieci trakcyjnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej i łączności, przejazdów kolejowych oraz budowy parkingów, dróg, ciągów pieszych, wiat i oświetlenia przy docelowych przystankach kolejowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
W zakresie inwestycji Gminy Wrocław znajduje się: 
- budowa drogi dojazdowej wraz z chodnikiem do planowanego parkingu w rejonie nowego przystanku Wrocław Wojnów-Wschód, 
- zagospodarowanie działki bezpośrednio przy peronie przystanku kolejowego Wrocław Wojnów obejmujące m.in.: budowę parkingu, ustawienie zadaszonych wiat rowerowych, zagospodarowanie zieleni i doświetlenie terenu oraz budowa ciągu pieszego od peronu do ciągu pieszego w ul. Przy Torze,
- ustawienie wiaty rowerowej oraz budowa chodnika (jako uzupełnienie istniejącego ciągu pieszego) przy ul. Zagrodniczej w rejonie nowego przystanku kolejowego Wrocław Strachocin.
Całkowita wartość projektu wynosi 72,2 mln zł (w tym dofinansowanie unijne w wysokości 49,6 mln zł). Całkowita wartość projektu dla Wrocławia to : 1,67 mln zł (w tym dofinansowanie unijne w kwocie 1,4 mln zł). Wkład własny miasta Wrocławia to 276,3 tys. zł.

Komentarze (3)

Napisz komentarz
Andrzej(gość)
Koniec 2020 i dalej cisza na linii... a miało być pod koniec 2019... Podobno Niemcy nam zazdroszczą dobrobytu to zapewne szybkości remontów również....3 lata robią 30 km...
Pasażer(gość)
Łatwo było zaykać i brać premię za oszczędności.Trudniej odtworzyć
Piotr(gość)
Rekord świata czasu remontu 40-km jednotorowej linii kolejowej (3 lata?). Gdyby w tym tempie starożytni Rzyniamianie budowali drogi, to teraz zbliżaliby się zapewne do Mediolanu. Dramatyczmy przykład niekompetencji i lekceważenia potrzeb mieszkańców
REKLAMA