Kolejny etap prac budowy futurystycznej kładki pieszo-rowerowej w centrum Krakowa [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]

Orzech

Po zakończeniu budowy podpór betonowych kładki Kazimierz – Ludwinów, wykonawca zadania – firma Primost Południe sp. z o.o. – realizuje kolejny etap kontraktu. Na betonowe korpusy montowane są tzw. segmenty startowe, będące połączeniem pomiędzy podporami a pomostami kładki.

Aby ten etap mógł zostać zrealizowany, na plac budowy przyjechał specjalistyczny sprzęt – potężny żuraw dźwigowy. To przy jego pomocy pracownicy nakładają segmenty startowe na korpusy podpór. Montaż segmentów po stronie Ludwinowa już się zakończył. Do połowy marca prowadzone będą tam prace zbrojarskie i betoniarskie, mające na celu zespolenie tych segmentów z korpusem podpory. Zespolenie segmentów startowych z korpusami podpór zostanie zrealizowane poprzez ich betonowanie specjalnie zaprojektowaną mieszanką z betonu samozagęszczalnego (beton SCC). W marcu operacja ich montażu na betonowe korpusy podpór, wykonana zostanie po stronie Kazimierza.

W następnej kolejności na plac budowy zostaną dostarczone segmenty przęseł skrajnych, o długościach ok 12 m. Będą one mocowane poprzez spawanie do obecnie realizowanych segmentów startowych. Montaż tych segmentów będzie realizowany tym samym dźwigiem, który jest obecnie na budowie. Niemniej jednak konieczne będzie wykonanie podpór tymczasowych na nabrzeżach dolnego bulwaru Wołyńskiego i Inflanckiego. Ten etap prac planowany jest do realizacji wiosną. Równolegle wykonawca przystąpi do budowy ramp najazdowych po stronie Kazimierza.

Przypomnijmy: pierwsze prace przy budowie kładki pomiędzy Kazimierzem i Ludwinowem rozpoczęły się na początku stycznia 2024 r. Najpierw wykonawca – firma Primost Południe sp. z o.o. – zajął się przebudową sieci instalacji podziemnych, głównie w takich branżach jak sanitarna i elektryczna. Przebudowany został gazociąg, sieć elektryczna średniego i niskiego napięcia oraz sieć oświetleniowa.

Następnie, wiosną ub.r. rozpoczęły się pierwsze prace w branży mostowej. Wykonano przegrody przeciwfiltracyjne i zrealizowano zabezpieczenie wykopów z grodzic stalowych. Pozwoliło to na rozpoczęcie latem robót przy wwiercaniu pali wielkich średnic: najpierw po stronie Kazimierza, a następnie Ludwinowa. Co ważne, aby zminimalizować ingerencję w bulwary oraz ograniczyć uciążliwość dla okolicznych mieszkańców, szczególnie po stronie Kazimierza, dostawa ciężkiego sprzętu odbywała się drogą wodną z pominięciem układu ścieżek i chodników.

Równolegle projektanci pracowali nad korektami do projektu kładki w celu zmniejszenia ingerencji konstrukcji w krajobraz. Zaproponowane rozwiązania – dzięki którym stało się możliwe obniżenie pomostów oraz najazdu po stronie Kazimierza o około 2 m – zyskały pozytywną opinię Wojewódzkiego Małopolskiego Konserwatora Zabytków. Korekta projektu – jako zmiana nieistotna – pozwoli na zachowanie charakterystycznej formy kładki przy jednoczesnym zmniejszeniu ingerencji konstrukcji kładki w krajobraz i jeszcze większą ochronę drzew rosnących po stronie Kazimierza.

Po zrealizowaniu pali wielkich średnic po obu stronach rzeki, rozpoczęła się budowa podpór kładki. Na wykonanych latem i jesienią fundamentach przeprawy, montowane było zbrojenie wraz z deskowaniem, zalewane następnie betonem architektonicznym. Taka operacja realizowana była krok po kroku aż do wykonania wszystkich segmentów podpór, które zakończono w grudniu 2024 r.

Cała inwestycja ma się zakończyć w połowie 2026 roku.

Kładka dla pieszych i rowerzystów Kazimierz – Ludwinów będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości. Połączy Bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z Bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Obiekt będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.

Inwestycja o wartości ok. 114 mln zł realizowana jest przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł to dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Zgodnie z aktualny harmonogramem, zakończenie kontraktu planowane jest na połowę 2026 roku.

Za projekt architektoniczny nowej kładki odpowiedzialne jest Biuro Projektów Lewicki Łatak Sp. z o.o. Sp. k.

WIZUALIZACJE:

Źródło: UM Kraków