źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Projekt: BBF Sp z o.o. oraz E&C Sp. z o.o.

Kraków: Kończy się projektowanie i uzgadnianie pieszo-rowerowego mostu kolejowego nad Wisłą [WIZUALIZACJE + ZDJĘCIA]

Orzech
Przeprawa ułatwi komunikację w centrum Krakowa i zwiększy dostęp do przystanku Kraków Zabłocie. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ze współudziałem Gminy Miejskiej Kraków, współfinansowana jest ze środków unijnych, instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Nowe kolejowe mosty w Krakowie to lepsze możliwości podróży w regionie dzięki rozdzieleniu kolejowego ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego. Jeden z trzech nowych mostów zapewni przejazd pociągów i trasę dla pieszych i rowerzystów. Kończy się projektowanie przeprawy. Uzyskana jest już część pozwoleń budowlanych. Za kilka tygodni ruszy montaż konstrukcji obiektu. Planuje się, że most będzie gotowy w II połowie 2022 r.
 Ważnym elementem rządowej strategii rozwoju kolei jest rozwój połączeń aglomeracyjnych. W Krakowie toczą się wielkie inwestycje, dzięki którym mieszkańcy będą chętniej korzystać z transportu zbiorowego. To dobra wiadomość dla osób żyjących w mieście i dobra wiadomość dla środowiska – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Projekt: BBF Sp z o.o. oraz E&C Sp. z o.o.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Projekt: BBF Sp z o.o. oraz E&C Sp. z o.o.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Projekt: BBF Sp z o.o. oraz E&C Sp. z o.o.
Dzięki budowie mostu w centrum Krakowa powstanie ważna trasa dla komunikacji rowerowej. Rowerzyści będą mieli do dyspozycji nową drogę o szerokości 3 metrów. Najazdy zlokalizowane będą przy ul. Halickiej i ul. Kącik. Obok znajdzie się miejsce na 2-metrowy chodnik dla pieszych. Dzięki niemu, będzie można dostać się do przystanku Kraków Zabłocie z ulic położonych po drugiej stronie Wisły. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą korzystały z mostu dzięki rampom i podjazdom.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
Przy realizacji inwestycji szukamy korzystnych rozwiązań, aby zapewnić mieszkańcom większą dostępność do kolei, oraz ułatwić komunikację w aglomeracjach. Budowa kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym nad Wisłą w Krakowie pokazuje, że projekt ważny dla podróży pociągiem przyczyni się także do poprawy komunikacji miejskiej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
PLK zaplanowały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Od 2020 r. roku po pierwszym z nich kursują pociągi. Obok postępuje budowa dwóch kolejnych przepraw. Środkowa będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych. Trzeci most będzie kolejowy i pieszo-rowerowy.
Budowa trasy pieszo-rowerowej to wspólna inicjatywa PLK i władz miasta Krakowa, które współfinansują tę inwestycję. To kluczowy element większego ciągu komunikacyjnego, który połączy, wzdłuż linii kolejowej, ul. Wielicką z ul. Kopernika.
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż

Lepsza komunikacja lokalna i międzynarodowa

Budowa mostów kolejowych w Krakowie mieści się w zakresie projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej". To inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana z instrumentu CEF "Łącząc Europę", która zapewni sprawny przejazd pociągów "krakowskim" odcinkiem międzynarodowej trasy E30 łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec. Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.