Kolejny krok ku budowie drogi ekspresowej S5 Ostróda - Grudziądz

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza. Decyzje te określą przebieg drogi oraz to, w jaki sposób będzie można ją realizować z dbałością o przyrodę, krajobraz i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców.

• Trasa przebiega przez dwa województwa i z tego powodu wnioski trafiły do właściwych dla danej części inwestycji Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska (RDOŚ), czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy

• We wnioskach GDDKiA wskazała najkorzystniejsze warianty przebiegu, które powstały w oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, techniczne i ekonomiczne

• Podczas postępowań administracyjnych prowadzonych przez RDOŚ w obu województwach, prowadzone będą konsultacje społeczne

W przyszłości połączy regiony

Planowana droga ekspresowa S5 przechodzi przez obszar działania dwóch Oddziałów GDDKiA:

województwo kujawsko-pomorskie

Wariant W1A zakłada budowę 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony) z węzłami Sarnowo (połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Na trasie zaplanowaliśmy 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 wiaduktów i mostów drogowych z funkcją ekologiczną, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Powstaną też 42 przepusty i przejścia dla zwierząt małych. Dodatkowo planowana jest budowa Obwodu Utrzymania Drogi (w pobliżu węzła Radzyń Chełmiński) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych niedaleko m. Dębieniec. 

województwo warmińsko-mazurskie

Wariant W4 zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 o przekroju 2×2. Zaplanowaliśmy na niej cztery węzły drogowe: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo.

Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), trzy mosty z funkcją przejścia dla zwierząt, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich lub dużych oraz 76 przepustów (46 z funkcją przejścia dla zwierząt). Zaprojektowane obiekty mają zapewnić zarówno zachowanie istniejącej, drogowej sieci komunikacyjnej, jak i ciągłość korytarzy ekologicznych.

Po DŚU następny krok

Kolejnym etapem, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie przystąpienie do dalszych prac przygotowawczych, tj. Koncepcji programowej. Opracowanie to jest potrzebne do ogłoszenia przetargu na realizację drogi ekspresowej S5. W ramach ww. opracowania zostaną zaprojektowane szczegółowe rozwiązania techniczne dla wariantu wskazanego w DŚU. Wykonane zostaną również szczegółowe rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych.

Blisko 90 km

Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu.

Przewidywalny koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Przy sprawnym uzyskaniu DŚU i wyłonieniu wykonawców inwestycji drogą planowo pojedziemy w 2033 r.

Źródło: GDDKiA