Skrócenie czasu przejazdów pociągów i poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk do granicy Polski – to główne założenia studium wykonalności, którego PKP PLK S.A. wykonanie powierzyła firmie IDOM. Zakończenie prac studialnych dotyczących korytarzy solidarnościowych przewidywane jest na rok 2026. Ich wartość to ponad 10 mln zł netto. Finansowanie przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
• Korytarze Solidarnościowe EU-UA to projekt mający trzy główne cele, z których pierwszym jest ulepszenie i modernizacja transportu między Unią Europejską a Ukrainą
• PKP PLK S.A. zmierzają do zwiększenia przepustowości infrastruktury, aby poprawić wydajność transportu pasażerskiego i towarowego na istniejących liniach kolejowych
• Drugim celem jest zwiększenie interoperacyjności, czyli sprawienie, aby systemy kolejowe różnych krajów były bardziej zintegrowane i lepiej ze sobą współpracowały a trzecim - polepszenie wydajności usług na przejściach granicznych tj. przyspieszenie i usprawnienie kontroli na granicach, aby transport mógł być bardziej efektywny
– Odbudowa Ukrainy oraz integracja gospodarki ukraińskiej z europejską nie mogą się odbyć bez rozbudowy infrastruktury granicznej. Stąd już teraz opracowujemy studium wykonalności finansowane przez Unię Europejską. Dzięki temu znikną dotychczasowe wąskie gardła blokujące wymianę transportową. Jednym z najważniejszych zadań będzie integracja systemów kolejowych obu państw. To konkretny wymiar naszej solidarności – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej aktywnie uczestniczy w budowaniu relacji na płaszczyźnie społecznej i ekonomicznej ze stroną ukraińską. 24 kwietnia br. Pani Minister Katarzyna Pełczyńska Nałęcz spotkała się z Wicepremierem ds. Odbudowy oraz Ministrem Rozwoju Wspólnot i Terytoriów, Panem Ołeksijem Kułebą. Długo oczekiwane zawarcie umowy na opracowanie studium wykonalności dla projektu kolejowego CEF EU-UA Solidarity Lanes to ważny kamień milowy w urzeczywistnieniu realizacji unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarnościowych. Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia przewozów, głównie towarowych, między Unią Europejską oraz Ukrainą, co ułatwi polskim przedsiębiorcom dostęp do ukraińskiego rynku – mówi Jan Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
– Realizacja projektu Korytarze Solidarnościowe EU-UA jest dla nas kluczowym aspektem rozwoju sieci kolejowej. Skrócenie czasu przejazdów oraz poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk to krok milowy w modernizacji transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Dzięki temu projektowi zwiększymy efektywność transportu pasażerskiego i towarowego, poprawimy interoperacyjność systemów kolejowych oraz usprawnimy procedury na przejściach granicznych – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Studium wykonalności obejmie analizę różnych wariantów realizacji projektu, aby skrócić czas przejazdu pociągów między Lublinem a granicą Polski
W ramach prac zostaną przeprowadzone analizy rynku usług transportowych, analizy społeczno-ekonomiczne, a także analizy techniczne i kosztowe. Na tej podstawie wybrany zostanie najkorzystniejszy wariant inwestycyjny oraz przygotowane zostaną wnioski do UTK w zakresie wymagań interoperacyjności.
Podpisana umowa obejmuje również opracowanie koncepcji zarządzania ruchem i logistyką na przejściu granicznym w Jagodzinie/Dorohusku, aby usprawnić procedury kontroli granicznej (takie jak kontrola dokumentów tożsamości wiz, funkcjonowanie skanerów do prześwietlania pociągów), fitosanitarne, weterynaryjne, celne, techniczne i podatkowe.
Wykonawca uwzględni też założenia dotyczące zwiększenia potencjału przewozów transgranicznych od strony ukraińskiej oraz przygotuje dokumentację przetargową do realizacji dalszych etapów projektu.
Opracowanie Studium Wykonalności linii kolejowej Lublin – Chełm – PG w Dorohusku – PG w Jagodzinie – Kowel oraz koncepcji zagospodarowania terenu przejścia granicznego – korytarze solidarnościowe jest finansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Źródło: PKP PLK S.A.