Kolejowy plan dla Zagłębia Miedziowego!

Orzech

Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego to duży projekt kolejowy, który ma na celu skomunikowanie Lubina, Polkowic i Głogowa, ale przede wszystkim nadrzędnym jego celem jest przywrócenie pociągów do Polkowic.

Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego zakłada budowę linii kolejowej Lubin – Polkowice – Głogów. Nowa trasa prowadzić będzie od Lubina, przez Szklary Górne, polkowicką strefę ekonomiczną, w stronę gminy Radwanice, Gaworzyce, a następnie przez Żukowice do Głogowa. Dodatkowo powstaną trzy przystanki kolejowe: Sieroszowice, Buczyna i Radwanice. Odbudowana zostanie także stacja Gaworzyce oraz przystanki: Kłobuczyn, Nielubia i Żukowice. Długość linii Lubin – Polkowice – Gaworzyce wyniesie 35,4 km, natomiast całkowitą długość połączenia kolejowego Lubina z Głogowem przez Polkowice szacuje się na 57,7 km.

– Wspólnie z miastami Lubin, Legnica, Głogów oraz gminami Rudna i Polkowice sfinansowaliśmy projekt ustalenia przebiegu nowej linii kolejowej. Kosztowało nas to 3 miliony złotych i trzy lata pracy – informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Dokumentacja jest już gotowa i została przekazana do PKP PLK oraz do Ministerstwa Infrastruktury, teraz czekamy na dobre wieści i możliwość rozpoczęcia realizacji inwestycji.

Nowa linia będzie dwutorowa i w pełni zelektryfikowana, co oznacza, że będą na niej jeździć najnowsze pojazdy elektryczne i hybrydowe Kolei Dolnośląskich. Maksymalna prędkość pociągów pasażerskich sięgnie 120 km/h. Odcinek Gaworzyce – Głogów również zostanie zelektryfikowany i wybudowany zostanie na nim drugi tor na odcinku Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów.

Dzięki temu projektowi do Polkowic powrócą pociągi tak jak stało się to w Chocianowie czy w Lubinie. Samorząd Województwa Dolnośląskiego od 2018 roku konsekwentnie realizuje pionierski projekt przejmowania i rewitalizowania nieczynnych dotąd regionalnych linii kolejowych. Pociągi pasażerskie na stacji Polkowice są kolejnym celem w tej strategii.