Spółka CPK otrzymała kolejne pozwolenie na budowę dotyczące tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Decyzja dotyczy najważniejszego elementu inwestycji: drążenia pod centrum miasta ponad 4-kilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości. W związku z innymi etapami tej inwestycji w Łodzi trwają już prace budowlane.
Dokument zatwierdzony przez Wojewodę Łódzkiego to dobra wiadomość dla trwających przygotowań do budowy tunelu. Spółka jest gotowa do ogłoszenia ostatniego przetargu w ramach tej inwestycji.
– Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Od września ubiegłego roku trwa wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, które realizuje firma Keller Polska. Koszt tego kontraktu to nieco ponad 93 mln zł netto. Oprócz wzmacniania fundamentów wykonawca prowadzi m.in. budowę kanalizacji kablowej (podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej), przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowę sieci elektroenergetycznej. Nadzór nad pracami jako inżynier kontraktu prowadzi firma DTŚ.
Komora startowa, a zarazem wyjście tunelu na powierzchnię, powstanie w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Tutaj prace rozpoczną się w ciągu najbliższych tygodni. Z kolei prace przy komorze wydobywczej dla automatycznej tarczy drążącej (TBM) ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów ŁDK. Komora powstanie po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna (w sąsiedztwie ŁDK). W grudniu zeszłego roku spółka CPK podpisała umowę z Budimeksem o wartości prawie 147 mln zł netto na realizację tego zadania.
– Przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi prace postępują systematycznie i zgodnie z harmonogramem. Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową – informuje Radosław Kantak, członek Zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Podziemna konstrukcja będzie miała długość ponad 4 km i średnicę ok. 14 m. Będzie również największym dotychczas podziemnym tunelem kolejowym w Polsce realizowanym metodą automatycznej TBM.
Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Budowa szybkiej linii kolejowej do Warszawy, Wrocławia i Poznania, której elementem jest tunel w Łodzi, poszerzenie autostrady A2 i wreszcie budowa samego lotniska to ogromna szansa na rozwój nie tylko dla miasta, ale i dla całego województwa łódzkiego.
Dzięki tym inwestycjom z Łodzi pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut (dziś trwa to dwa razy dłużej), do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (zamiast obecnych 3 godz.), a do CPK w zaledwie pół godziny. W sumie, inwestycje CPK dla Łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras kolejowych przez PKP PLK.
Nieodłączną częścią inwestycji CPK są zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Lotniczego będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.
Według raportu prof. Przemysława Śleszyńskiego z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, dzięki inwestycjom CPK roczne oszczędności czasowo-pieniężne dla województwa łódzkiego wyniosą ok. 177 mln zł.
Źródło: CPK