Dworzec kolejowy Rzeszów Główny jest przeznaczony do przebudowy i remontu. Prace będą prowadzone w latach 2018-2020. Będą nowe perony oraz tunel. W planach przebudowy jest m.in. wyburzenie charakterystycznego zadaszenia przed zejściem na perony. Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej został ogłoszony.
Dworzec kolejowy PKP w stolicy Podkarpacia nie jest objęty ochroną konserwatorską, co może oznaczać szeroki zakres ingerencji dla wykonawcy projektu przebudowy. Dworzec główny PKP w Rzeszowie podzielony jest na dwa segmenty – "A" i "B". Budynek "A" wybudowany został w 1962 roku, z kolei segment dworca "B", wraz z główną halą dworca jest dużo starszy, powstał w 1900 roku. Zadaniem biura projektowego będzie opracowanie dokumentacji projektowej, wraz z projektami budowlanymi oraz pozyskanie wszystkich pozwoleń.
Dworzec kolejowy PKP w stolicy Podkarpacia nie jest objęty ochroną konserwatorską, co może oznaczać szeroki zakres ingerencji dla wykonawcy projektu przebudowy. Dworzec główny PKP w Rzeszowie podzielony jest na dwa segmenty – "A" i "B". Budynek "A" wybudowany został w 1962 roku, z kolei segment dworca "B", wraz z główną halą dworca jest dużo starszy, powstał w 1900 roku. Zadaniem biura projektowego będzie opracowanie dokumentacji projektowej, wraz z projektami budowlanymi oraz pozyskanie wszystkich pozwoleń.
Prace budowlane przy przebudowie dworca polegać mają głównie na skumulowaniu wszystkich funkcji – odprawy pasażerów, kasy, poczekalnia z przestrzenią dla najemców komercyjnych w segmentach dworca "A" i "B". W planach jest, aby pierwsze piętro segmentu "A" zostało wyburzone w całości lub w części, zależnie od zapotrzebowania na powierzchnię. Wiata przylegająca do dworca zostanie odnowiona. Mozaika i malowidła w poczekalni zostaną odnowione lub ewentualnie przeniesione. PKP przewiduje również sporo zmian poza budynkiem dworca, w tym wyburzenie pawilonów handlowych oraz charakterystycznego wejścia na perony. Powstać ma nowy tunel podziemny dla pasażerów na poziomie -1, który połączy oba perony. Tunel będzie częściowo odkryty, co ma na celu utworzenie przydworcowego placu na poziomie -1. Powstaną w nim powierzchnie komercyjne. Nowo powstały tunel połączy budynek dworca z parkingiem podziemnym centrum komunikacyjnego, projektowanego obecnie przez miasto. Nowy dworzec wyposażony zostanie w windy przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, które połączą wszystkie poziomy.
Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę dworca w Rzeszowie został ogłoszony. Termin składania ofert mija 8 czerwca 2017 roku. Następnie projektanci będą mieli 48 tygodni od dnia podpisania umowy, na wykonanie projektu. Planuje się, aby remont i przebudowa dworca głównego PKP w Rzeszowie, rozpoczął się w czwartym kwartale 2018 roku i potrwał niecałe dwa lata.
Prace związane z remontem i przebudową dworca kolejowego w Rzeszowie są elementem Krajowego Programu Kolejowego. Program ten zakłada przeznaczenie 67 mld zł na poprawę stanu kolei w całym kraju. PKP SA chce ubiegać się o dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Władze PKP ogłosiły, że oprócz przetargu na zaprojektowanie przebudowy dworca kolejowego w Rzeszowie, zostały również ogłoszone dla dworca w Radymnie oraz Kraków-Swoszowice.