Koniec "wąskiego gardła" na trasie do Beskidów. Powstanie nowy węzeł drogowy

Orzech

Dobra informacja. Zniknie "wąskie gardło" na trasie do Beskidów. Wojewoda śląski Marek Wójcik wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy węzła na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 81 z drogą wojewódzką nr 944 w Skoczowie.

• Nowy węzeł, w miejscu istniejącego skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 944 ma istotnie ograniczyć to zjawisko i poprawić dostępność komunikacyjną

• DW944 przebiega od Cieszyna przez Skoczów do Bielska-Białej

• To dawna droga krajowa nr 1, którą zastąpiła obecna droga ekspresowa S52 w tej samej relacji

• Inwestycja ma poprawić dostępność komunikacyjną i zmniejszyć korki na kluczowej drodze w Beskidy, tzw. wiślance

Jedno z najbardziej obciążonych skrzyżowań w regionie — połączenie DK81 z DW944 w Skoczowie — zostanie przebudowane. Inwestycję zrealizuje GDDKiA przy finansowym wsparciu miasta, a dokumentację projektową przygotował samorząd Skoczowa. Nowy węzeł drogowy ma rozładować ruch między Śląskiem a Beskidami oraz usprawnić komunikację w układzie wschód–zachód.

– DK81 ma kluczowe znaczenie w ruchu międzyregionalnym, prowadząc do popularnych miejscowości turystycznych Beskidu Śląskiego, takich jak Ustroń, Wisła, Istebna, Brenna czy Szczyrk. W okresach wzmożonego ruchu turystycznego, zwłaszcza w weekendy, w ciągu DK81 regularnie tworzą się zatory drogowe – podkreślił wojewoda śląski Marek Wójcik.

Zakres inwestycji: nowy węzeł typu „karo” i przebudowa dróg

Z informacji przekazanych przez wojewodę wynika, że projekt obejmuje:

rozbudowę DK81,

budowę węzła drogowego typu karo na skrzyżowaniu DK81 z DW944,

budowę łącznic wjazdowych i wyjazdowych,

rozbudowę i przebudowę dróg gminnych,

budowę i modernizację chodników oraz ścieżek pieszo‑rowerowych,

przebudowę i budowę zjazdów,

rozbiórkę i budowę obiektów inżynierskich.

To kompleksowa modernizacja, która całkowicie zmieni organizację ruchu w tym miejscu.

Koniec „wąskiego gardła” na trasie do Beskidów

Inwestycja obejmuje 133 działki, w tym ok. 1,3 km DK81 oraz tereny przeznaczone pod przebudowę innych dróg publicznych.

Obecnie skrzyżowanie funkcjonuje na jednym poziomie i jest sterowane sygnalizacją świetlną. To powoduje:

korki na trasie z Górnego Śląska do Ustronia, Wisły i Istebnej,

utrudnienia w ruchu miejskim na osi wschód–zachód,

spowolnienie ruchu tranzytowego w całym rejonie Skoczowa.

Nowy węzeł drogowy ma całkowicie wyeliminować te problemy

Kluczowy punkt komunikacyjny regionu

Skoczów leży między Bielskiem‑Białą a Cieszynem, na ważnym szlaku prowadzącym z Górnego Śląska w Beskid Śląski.

DK81 (60 km) łączy Katowice z drogą ekspresową S52 w Harbutowicach. Jej kontynuacją w stronę Wisły jest DW941.

DW944 prowadzi z Cieszyna do Bielska‑Białej.

Modernizacja skrzyżowania tych tras ma kluczowe znaczenie dla płynności ruchu w całym regionie.

Przebudowa skrzyżowania DK81 i DW944 w Skoczowie to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w tej części województwa śląskiego. Nowy węzeł drogowy typu „karo” usprawni ruch turystyczny i lokalny, poprawi bezpieczeństwo oraz wyeliminuje wieloletnie „wąskie gardło” na trasie do beskidzkich kurortów.