Dobra informacja. Zniknie "wąskie gardło" na trasie do Beskidów. Wojewoda śląski Marek Wójcik wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy węzła na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 81 z drogą wojewódzką nr 944 w Skoczowie.
• Nowy węzeł, w miejscu istniejącego skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 944 ma istotnie ograniczyć to zjawisko i poprawić dostępność komunikacyjną
• DW944 przebiega od Cieszyna przez Skoczów do Bielska-Białej
• To dawna droga krajowa nr 1, którą zastąpiła obecna droga ekspresowa S52 w tej samej relacji
• Inwestycja ma poprawić dostępność komunikacyjną i zmniejszyć korki na kluczowej drodze w Beskidy, tzw. wiślance
Jedno z najbardziej obciążonych skrzyżowań w regionie — połączenie DK81 z DW944 w Skoczowie — zostanie przebudowane. Inwestycję zrealizuje GDDKiA przy finansowym wsparciu miasta, a dokumentację projektową przygotował samorząd Skoczowa. Nowy węzeł drogowy ma rozładować ruch między Śląskiem a Beskidami oraz usprawnić komunikację w układzie wschód–zachód.
– DK81 ma kluczowe znaczenie w ruchu międzyregionalnym, prowadząc do popularnych miejscowości turystycznych Beskidu Śląskiego, takich jak Ustroń, Wisła, Istebna, Brenna czy Szczyrk. W okresach wzmożonego ruchu turystycznego, zwłaszcza w weekendy, w ciągu DK81 regularnie tworzą się zatory drogowe – podkreślił wojewoda śląski Marek Wójcik.
Zakres inwestycji: nowy węzeł typu „karo” i przebudowa dróg
Z informacji przekazanych przez wojewodę wynika, że projekt obejmuje:
• rozbudowę DK81,
• budowę węzła drogowego typu karo na skrzyżowaniu DK81 z DW944,
• budowę łącznic wjazdowych i wyjazdowych,
• rozbudowę i przebudowę dróg gminnych,
• budowę i modernizację chodników oraz ścieżek pieszo‑rowerowych,
• przebudowę i budowę zjazdów,
• rozbiórkę i budowę obiektów inżynierskich.
To kompleksowa modernizacja, która całkowicie zmieni organizację ruchu w tym miejscu.
Koniec „wąskiego gardła” na trasie do Beskidów
Inwestycja obejmuje 133 działki, w tym ok. 1,3 km DK81 oraz tereny przeznaczone pod przebudowę innych dróg publicznych.
Obecnie skrzyżowanie funkcjonuje na jednym poziomie i jest sterowane sygnalizacją świetlną. To powoduje:
• korki na trasie z Górnego Śląska do Ustronia, Wisły i Istebnej,
• utrudnienia w ruchu miejskim na osi wschód–zachód,
• spowolnienie ruchu tranzytowego w całym rejonie Skoczowa.
Nowy węzeł drogowy ma całkowicie wyeliminować te problemy
Kluczowy punkt komunikacyjny regionu
Skoczów leży między Bielskiem‑Białą a Cieszynem, na ważnym szlaku prowadzącym z Górnego Śląska w Beskid Śląski.
DK81 (60 km) łączy Katowice z drogą ekspresową S52 w Harbutowicach. Jej kontynuacją w stronę Wisły jest DW941.
DW944 prowadzi z Cieszyna do Bielska‑Białej.
Modernizacja skrzyżowania tych tras ma kluczowe znaczenie dla płynności ruchu w całym regionie.
Przebudowa skrzyżowania DK81 i DW944 w Skoczowie to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w tej części województwa śląskiego. Nowy węzeł drogowy typu „karo” usprawni ruch turystyczny i lokalny, poprawi bezpieczeństwo oraz wyeliminuje wieloletnie „wąskie gardło” na trasie do beskidzkich kurortów.