Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą podróżować wyłącznie niskopodłogowymi i klimatyzowanymi tramwajami. Stanie się to możliwe dzięki umowie podpisanej 18 sierpnia w gabinecie prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego, przez zarządy MPK w Krakowie i firmy PESA Bydgoszcz SA. Kontrakt obejmuje dostawę 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 33 m. Jest to pierwsza we współczesnej historii MPK dostawa nowych wagonów dwukierunkowych do Krakowa.
– Nowe tramwaje to ogromny krok w stronę dostępności i komfortu dla wszystkich mieszkańców. Po zakończeniu realizacji kontraktu, Kraków stanie się miastem, którego cała flota tramwajowa będzie składać się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością – powiedział po podpisaniu umowy Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.
Pierwszy z nowych tramwajów pojawi się na ulicach Krakowa na początku 2028 roku, a ostatni – trzydziesty – na początku 2029 roku. Całkowity koszt kontraktu wynosi 558,5 mln zł netto. Co bardzo ważne zakup nowych tramwajów uzyskał już dofinansowanie w wysokości niemal 74 mln zł z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach programu FEnIKS.
Każdy z nowych tramwajów będzie miał ponad 33 metry długości, niską podłogę, klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących, a także platformy oraz wydzieloną przestrzeń dla wózków inwalidzkich.
– Realizacja tego kontraktu to kolejny etap naszej współpracy z Krakowem i możliwość dostarczenia taboru odpowiadającego na potrzeby nowoczesnego miasta. Dwukierunkowe tramwaje, które dostarczymy, zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów i łatwości obsługi przez motorniczych. Połączyliśmy w nich najnowsze rozwiązania technologiczne z doświadczeniem zdobytym przy realizacji dostaw dla wielu polskich i europejskich miast. Wierzymy, że nowe pojazdy staną się nie tylko wygodnym środkiem transportu, ale także wizytówką nowoczesnej komunikacji miejskiej w Krakowie – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.
Najważniejszą cechą nowych wagonów jest jednak ich dwukierunkowość – będą mogły kursować wszędzie tam, gdzie nie ma pętli do zawracania. Znajdą zastosowanie m.in. podczas remontów torowisk, jak dzieje się to obecnie przy moście Grunwaldzkim czy w Nowej Hucie w rejonie Wzgórz Krzesławickich, a także na nowych trasach, planowanych m.in. na Azory czy do Szpitala Uniwersyteckiego.
– Zakupy nowych tramwajów to także spore wyzwanie finansowe. W tym roku już podpisaliśmy umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantujące nam bezzwrotne dotacje w wysokości 481 mln zł z KPO oraz 74 mln z programu FEnIKS. Złożyliśmy również wnioski o preferencyjne pożyczki z KPO w wysokości 750 mln zł, które chcemy wykorzystać na zakup kolejnych nowych tramwajów. Robimy to z myślą o pasażerach, ale równie ważny jest dla nas komfort pracy naszych motorniczych, którzy dzięki pozyskaniu nowych tramwajów będą mieli zdecydowanie lepsze warunki pracy niż ma to miejsce w tramwajach starego typu – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Warto przypomnieć, że Kraków planuje zakup kolejnych nawet 60 tramwajów, z czego 30 to tramwaje jednokierunkowe o długości ponad 43 m, a kolejne 30 to tramwaje jednokierunkowe o długości ponad 33 m (umowy ramowe z firmą PESA Bydgoszcz SA zostały już podpisane).
Źródło: MPK Kraków