Kraków: Udostępniono kierowcom 2,6 km S7 oraz nowy węzeł Grębałów

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępniła kierowcom 2,6 km drogi ekspresowej S7 oraz nowy węzeł Grębałów. To równocześnie kolejne kilometry IV obwodnicy Krakowa. Do domknięcia pełnego ringu brakuje jeszcze odcinka Mistrzejowice - Grębałów o długości 3,5 km, który Dyrekcja planuje otworzyć jesienią przyszłego roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:

Droga ekspresowa S7

2,6 km od węzła Grębałów do węzła Nowa Huta to nowy odcinek drogi ekspresowej S7 i równocześnie wschodniej obwodnicy miasta, który przekazujemy kierowcom. Pierwszy fragment tej trasy otworzyliśmy niemal równo 15 lat temu, w listopadzie 2010 roku. Było to 2,7 km między węzłami Przewóz i Bieżanów. Ten odcinek połączył autostradę A4 z ul. Śliwaka, pozwalając na alternatywny do ul. Wielickiej wjazd do miasta od wschodu.

Na drugą część kierowcy czekali prawie 7 lat. W czerwcu 2017 r. udostępniliśmy 4,5 km drogi między węzłami Nowa Huta i Przewóz. Tutaj powstał najdłuższy krakowski most na Wiśle, 700-metrowa przeprawa wantowa. Ten odcinek połączył wschodnie dzielnice Krakowa – Nową Hutę i Podgórze – oraz odciążył miejski Most Wandy.

Trzeci fragment trasy to ponownie przeskok o 7 lat. W grudniu 2024 r. oddaliśmy kierowcom 13,3 km trasy S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice (w tym łącznik z S52). Ten odcinek pozwolił na połączenie w pełni drogą ekspresową Warszawy i stolicy Małopolski.

Na kolejną część trasy S7 w Krakowie, przyjdzie nam poczekać jeszcze niespełna rok, do przyszłej jesieni. Wtedy to zakończymy budowę 3,5-kilometrowego fragmentu pomiędzy węzłami Mistrzejowice i Grębałów. Sam węzeł Mistrzejowice będzie największym tego typu obiektem w naszym województwie i połączy Północną Obwodnicę Krakowa z trasą S7, pozwalając równocześnie na zjazd w kierunku Mistrzejowic i Wzgórz Krzesławickich.

Dzięki zakończeniu tej inwestycji Kraków jako drugie miasto w Polsce (po Łodzi) zyska w przyszłym roku pełną, licząca prawie 60 km obwodnicę. Z niewielkim wyjątkiem składać się ona będzie z dróg szybkiego ruchu, czyli autostrady A4 (27 km) i dróg ekspresowych S7 (11,7 km) i S52 (15,6 km). Ten wyjątek to niecałe 3 km DK94 między węzłami Modlnica i Modlniczka. Przygotowujemy projekt rozbudowy tego fragmentu o trzeci pas i dostosowania jego parametrów do standardu drogi ekspresowej.

Grębałów – Nowa Huta

Oddawany w poniedziałek odcinek S7 rozpoczyna się na węźle Grębałów. To miejsce łączy trasę S7 z ul. Kocmyrzowską, którą biegnie droga wojewódzka nr 776 do Buska-Zdroju. Z ronda, które powstało nad S7, można również pojechać ul. Łowińskiego w kierunku Mistrzejowic i Kombinatu. Rondo funkcjonuje dziś jako jednopasowe. W przyszłości, po otworzeniu odcinka S7 do Mistrzejowic, będą na nim miejscami nawet trzy pasy ruchu.

Budowa węzła Grębałów była jednym z największych przedsięwzięć na budowie tego odcinka S7. Teren ten zmienił się w ostatnich latach nie do poznania. Zniknęły dawne wiadukty tramwajowe, pamiętające jeszcze czasy kolei prowadzącej do Kocmyrzowa, nie ma już też jednopasowej ul. Kocmyrzowskiej. W to miejsce powstały nasypy, nowe wiadukty, dwujezdniowa ulica, ścieżki rowerowe, chodniki i gruntownie zmodernizowana linia tramwajowa. Na samym węźle powstało 11 obiektów, w tym trzy wiadukty tramwajowe. Zbudowaliśmy również 8 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności prawie 7 mln l. W pobliżu odbudowaliśmy też schron amunicyjny „Dłubnia”.

Od węzła Grębałów trasa biegnie w kierunku południowo-wschodnim, szybko skręcając wprost na południe. Po prawej stronie omija zabudowania dawnej wsi Krzesławice, dziś jednego z nowohuckich osiedli. Po lewej znajduje się Zajezdnia Tramwajowa – Nowa Huta, największa w Krakowie. Następnie trasa schodzi coraz niżej i biegnie w głębokim, 8-metrowym wykopie. Nad drogą ekspresową poprowadziliśmy nowohucką Oś Pracy – Al. Solidarności łączącą Plac Centralny, serce dawnego robotniczego miasta, z Kombinatem Metalurgicznym. Dzięki temu S7 została „schowana” i nie przesłania „Pałacu Dożów”, tj. budynków dawnego Centrum Administracyjnego Huty. Jest to dobry przykład, w jaki sposób inwestycja może wpisywać się w teren i chronić zabytkowy układ urbanistyczny.

Po placu budowy

Udostępniliśmy S7 na zasadzie przejazdu po placu budowy. Kierowcy pojadą jednym pasem w każdym kierunku. Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 60 km/h, a w miejscach przemieszczania się między jezdniami („przewiązki”) będzie ograniczenie do 40 km/h. Na jezdni prowadzącej w kierunku Warszawy (w okolicy zamkniętego właśnie zjazdu na ul. Ujastek Mogilski) będą trwały ostatnie prace związane z położeniem nawierzchni. Po ich zakończeniu przywrócimy wyjazd z trasy S7 na ul. Ujastek Mogilski. Nie będzie jednak możliwości zjazdu z ul. Ujastek Mogilski na trasę S7. To rozwiązanie będzie utrzymane jeszcze przez kilka miesięcy.

Dofinansowanie UE

Odcinek S7 Grębałów - Nowa Huta to południowy fragment ponad 18-kilometrowej trasy między Widomą a Nową Hutą. Ta inwestycja otrzymała 534 760 674,27 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420 700 000,00 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł.

Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Źródło: GDDKiA