Łódź ziemia obiecana deweloperom [FILM]

Orzech

Kontynuujemy naszą serię filmów z największych miast w Polsce. Dziś odwiedzamy Łódź. To jedno z najważniejszych i największych miast w Polsce. Ostatnie lata to okres wielkiej rewitalizacji tego miasta i wielki plac budowy. To także dwie gigantyczne inwestycje kolejowe - dwa podziemne tunele pod Łodzią - średnicowy i Kolei Dużych Prędkości (KDP).

• Łódź jest czwartym miastem w Polsce pod względem liczby ludności (642 590 mieszkańców; po Warszawie, Krakowie i Wrocławiu) i szóstym pod względem powierzchni (293,25 km²).

• Łódź wraz z okolicznymi miastami i gminami (m.in. Pabianicami, Zgierzem, Aleksandrowem Łódzkim, Konstantynowem Łódzkim i Ozorkowem) tworzy aglomerację łódzką, zamieszkałą przez ponad milion osób

Od wielu lat miasto przechodzi wielką, pozytywną metamorfozę

Z lotu ptaka widać, jak zmienia się centrum miasta, pięknieją kolejne remontowane kamienice, wyrastają nowe apartamentowce, miasto z roku na rok odzyskuje swój dawny blask

WIMA Widzewska Manufaktura

Trwają zaawansowane prace na terenie WIMY Widzewskiej Manufaktury przy Piłsudskiego 135, która już wkrótce odzyska dawny blask i otrzyma nowe funkcje. Powstanie tam projekt mixed-use oferujący jednocześnie mieszkania na wynajem, lokale handlowo-usługowe oraz otwarte przestrzenie do odpoczynku i rekreacji, w tym strefę gastronomiczną i kulturalną.

Wspólnym punktem spotkań dla wszystkich użytkowników i gości oraz zielonym sercem inwestycji będzie zrewitalizowany 100-letni park z fontanną. Na cele mieszkaniowe zostaną zaadaptowane obiekty skręcalni, przewijalni oraz dawnej przędzalni „amerykańskiej”, gdzie przed laty przerabiano bawełnę z USA.

W nowej koncepcji Widzewskiej Manufaktury w Łodzi niezwykle ważne jest stworzenie nowoczesnej, zaawansowanej technologicznie przestrzeni do pracy, mieszkania i rekreacji z pełnym poszanowaniem historycznego dziedzictwa tego miejsca. Dlatego w projekcie architektonicznym zostały zachowane elementy zabudowy dawnej fabryki, w szczególności ceglane mury ścian zewnętrznych oraz oryginalne żeliwne słupy na terenie parku. Estetyka bryły w części nadbudowywanej inspirowana jest układem nici przędzalnianych, co stanowi nie tylko efektowny zabieg wizualny, ale też ukłon w kierunku historii i pierwotnej funkcji tego budynku.

Rewitalizacja WIMY obejmie 4 zabytkowe budynki historyczne. Powstanie tam prawie 34 tys. mkw. powierzchni biurowej i ponad 400 mieszkań na wynajem.

Inwestorem jest Cavatina Holding S.A.

Na Widzewie powstanie aquapark

Mieszkańcy tej części miasta czekali na tę inwestycję od lat. Nowoczesny kompleks powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, a jego otwarcie zaplanowano na koniec 2027 r.

Aquapark Widzew w Łodzi, park wodny pod dachem, będzie składał się z trzech basenów: sportowego, rekreacyjnego i przeznaczonego do nauki pływania. W budynku znajdą się również: brodzik dla najmłodszych, dwie 60-metrowe zjeżdżalnie, jacuzzi oraz siedziska i leżaki z hydromasażami. Miłośnicy saun skorzystają z dwóch saun fińskich, sauny parowej i sauny na podczerwień. Projekt obejmuje także Centrum Aktywnego Seniora, kawiarnię, parking, plac zabaw i skatepark.

Obiektem będzie zarządzał Aquapark Fala, podmiot zarządzający parkiem wodnym przy al. Unii Lubelskiej z dużym doświadczeniem w prowadzeniu kompleksów rekreacyjnych i aquaparków.

Koszt inwestycji to ponad 101 mln zł. W ramach umowy partnerstwa publiczno-prywatnego miasto Łódź będzie wypłacało wykonawcy kontraktu, firmie Mirbud, kwartalną opłatę za dostępność obiektu przez 20 lat (wliczając koszty projektowania, budowy i utrzymania obiektu).

Umowa zakłada, że do zadań Mirbudu będą należeć m.in. przeglądy i konserwacja zainstalowanych urządzeń w budynku. Za poniesione przez firmę koszty projektowania, budowy i utrzymania firma będzie dostawała od miasta opłatę za dostępność, płatną kwartalnie przez okres 20 lat.

Obiekt będzie gotowy w połowie 2027 roku, następnie będą trwały odbiory serwisowe. Pierwsi goście odwiedzą aquapark przed końcem 2027 roku.

Budowa Sądu Rejonowego dla Łodzi Bałut i Polesia oraz Śródmieścia 

Budynek będzie liczył osiem kondygnacji naziemnych i jedną podziemną. Zaprojektowano dwa parkingi – jeden na froncie budynku (od południa dla odwiedzających sąd), drugi na północnej części działki dla pracowników. Razem jest to 236 miejsc postojowych w tym 127 w parkingu podziemnym i 10 miejsc przeznaczonych dla osób o szczególnych potrzebach.

Powierzchnia całkowita budynku wynosi 25,5 tyś metrów kwadratowych . Na wykonanie prac konsorcjum ma 3,5 roku. Wartość kontraktu to 267. 621.565,88 zł brutto. Zamawiającym jest Sąd Apelacyjny w Łodzi.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Balzola Polska, Lantania oraz EBS BUD.

Nowy zakład produkcyjny ZREW Transformatory S.A. 

Panattoni BTS oficjalnie rozpoczęło w Łodzi budowę nowego zakładu produkcyjnego dla ZREW Transformatory S.A. Inwestycja o wartości 25 milionów franków szwajcarskich (ok. 115 mln zł) stanowi kamień milowy dla segmentu transformatorów energetycznych: pozwoli na podwojenie mocy produkcyjnych firmy i przyczyni się do powstania 200 nowych miejsc pracy. Symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego odbyło się 21 listopada 2025 roku.

Obiekt będzie jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcji transformatorów energetycznych w Europie, zaprojektowanym pod bardzo wymagające procesy montażowe i testowe. W nowej fabryce docelowo znajdzie zatrudnienie około 200 osób, z czego co najmniej 25 proc. stanowić będą inżynierowie oraz specjaliści z wyższym wykształceniem.

Firma planuje zatrudnić techników, inżynierów, specjalistów ds. sprzedaży oraz kadrę zarządzającą liniami produkcyjnymi. Inwestycja obejmuje halę produkcyjną oraz część biurowo-socjalną.

Tunel średnicowy

Gigainwestycja kolejowa w Łodzi – tunel średnicowy łączący stacje Fabryczna, Kaliska i Żabieniec – od ponad roku stoi w miejscu. Powodem jest częściowe zawalenie kamienicy nad maszyną TBM „Katarzyna” i kolejne osunięcia gruntu. Jest szansa, że inwestycja w końcu ponownie ruszy.

Tunel jest w budowie od 2019 roku, drążony pod wielkomiejską częścią miasta na głębokości kilkunastu metrów, w celu połączenia czołowego dworca Łódź Fabryczna (linia kolejowa nr 17) z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec (linia kolejowa nr 15).

W ramach inwestycji powstają ponadto trzy przystanki kolejowe, które w przyszłości mają umożliwić rozwój oferty transportowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (stąd zwyczajowo tunel nazywany jest łódzkim metrem).

Inwestycja jest odpowiedzią na problemy kolei, borykającej się od XIX wieku z problemem braku wylotu z Dworca Fabrycznego w kierunku zachodnim. W przeszłości analizowano zarówno nadziemne, jak i podziemne poprowadzenie kolei, jednak w związku z ponadnormatywnym rozwojem miasta, realizacja nie doszła do skutku.

Tunel będzie przeznaczony zarówno dla kolei regionalnej, jak i dalekobieżnej, biegnąc od stacji Łódź Fabryczna w kierunku północno-zachodnim, aby za stacją Łódź Polesie rozgałęzić się do dwóch, a następnie czterech tuneli, umożliwiających wjazd i wyjazd od strony północnej (Łódź Żabieniec) oraz południowej (Łódź Kaliska).

Budowa realizowana była poprzez wykopy otwarte, w następnym etapie organizując wykop i drążenie z wykorzystaniem tarcz TBM, zwanych kolejno Faustyną i Katarzyną.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tunel (Dalekobieżny) Kolei Dużych Prędkości

Tunel Dalekobieżny to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi i kluczowy element Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest on integralną częścią Igreka, czyli przygotowywanej Kolei Dużej Prędkości między Warszawą i Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Wykonawcą inwestycji, której wartość wyceniono na 2,2 mld złotych brutto, będzie konsorcjum budowlane PORR. Chodzi o budowę tunelu dla pociągów dalekobieżnych od komory "Retkinia" do komory "Fabryczna" wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.

Inwestycja jest kluczowym fragmentem, linii kolejowej nr 85, czyli kolejowego "Y", która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia i Poznania.

Kontrakt obejmuje budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości o długości 4,6 km i szerokości 14 metrów; zrealizuje go firma budowlana PORR. Wartość kontraktu to ok. 2,2 mld złotych brutto. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM.

W pierwszym etapie wykonawca zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej oraz zorganizowaniem zaplecza dla maszyny drążącej.

Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu średnicowego, który buduje PKP PLK, będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.

Inwestorem jest spółka Centralny Port Komunikacyjny

Dawny Pałac Sportu w Łodzi przejdzie metamorfozę

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji planuje odnowić halę sportową przy ul. ks. Skorupki 21. Blisko 68-letni Pałac Sportu, wpisany do Gminnej Ewidencji Zabytków, ma być przyjazny dla środowiska i spełniać bieżące standardy ekologii i efektywności zarządzania energią.

W ramach inwestycji zostanie wykonana termomodernizacja obiektu, która ograniczy jego zapotrzebowanie na energię. Prace obejmą m.in. modernizację dachu, przyłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej, montaż odnawialnych źródeł energii oraz wymianę oświetlenia na energooszczędne.

Pałac Sportu wyposażono w jedno z pierwszych w Polsce sztucznych lodowisk, na którym do 1991 r. grali hokeiści Łódzkiego Klubu Sportowego. Rozgrywano tam także mecze siatkarskiej Ligi Światowej, mecze bokserskie, mistrzostwa Europy w koszykówce kobiet czy pokazy łyżwiarstwa figurowego. W latach 80. XX w. hala gościła jeden z najważniejszych festiwali muzycznych tamtego okresu – Rockowisko. W obiekcie koncertowali m.in. Iron Maiden, The Cure, Shakin’ Stevens, Kajagoogoo czy Budgie. Pałac Sportu pełnił (i wciąż pełni) funkcje targowe i treningowe.

To tylko część z inwestycji, które odwiedziliśmy w Łodzi. Zobaczcie, jak zmienia się to jedno z największych miast w Polsce – zapraszamy na FILM.

Jakie inwestycje w tym mieście podobają się Wam najbardziej? Czekamy na Wasze opinie, komentarze, uwagi i spostrzeżenia pod filmem na youtube.