Lotnisko Centralne CPK powstanie w oparciu o polski kapitał

Orzech

Spółka CPK wybrała Polskie Porty Lotnicze (PPL) na mniejszościowego inwestora dla powstającego lotniska centralnego. Dzięki tej decyzji nowy port lotniczy zostanie zbudowany w oparciu o polski kapitał. Nowe lotnisko w przyszłości będzie zarządzane według modelu opracowanego przez CPK, wspólnie z PPL, właścicielem m.in. Lotniska Chopina w Warszawie, spółką mającą największe doświadczenie w zarządzaniu infrastrukturą lotniskową w Polsce.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała list intencyjny z PPL, zyskując wiarygodnego partnera i współwłaściciela spółki CPK.Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za zrealizowanie budowy nowego lotniska centralnego.

– Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania projektu CPK. PPL stają się strategicznym partnerem CPK. Tę decyzję podjęliśmy, bo chcemy, aby w największy projekt w Polsce była zaangażowana i finansowała go polska firma – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

– Udział PPL w budowie lotniska CPK, poprzez spółkę CPK.Lotnisko, to decyzja strategiczna o pozostawieniu zarządzania najważniejszymi państwowymi aktywami lotniskowym w polskich rękach. Wierzę, że pozwoli to wykorzystać potencjał inwestycyjny i ludzki PPL i jego spółek zależnych oraz wzmocni Grupę Kapitałową CPK – mówi Maciej Lasek, wiceminister Infrastruktury i Pełnomocnik Rządu ds. CPK.

Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy spółkami Polskie Porty Lotnicze i CPK, dzięki któremu nowy port lotniczy zostanie zbudowany w oparciu o polski kapitał, a także modernizacja Lotniska Chopina to główne tematy konferencji, która odbyła się 23 grudnia 2024 r. na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek wraz z Zarządami spółek CPK i PPL wspólnie podsumowali dotychczasową działalność portu lotniczego i plany rozwojowe na najbliższe lata.

Zaangażowanie polskiego kapitału w powstanie lotniska CPK to wyraźny impuls dla dalszego rozwoju polskiego rynku lotniczego oraz wzmocnienia pozycji Polski, jako kluczowego węzła transportowego w Europie. Dzięki tej inwestycji stworzymy nowoczesną infrastrukturę, która nie tylko odpowie na potrzeby dynamicznie rosnącego ruchu lotniczego, ale również przyczyni się do wzrostu gospodarczego i otworzy nowe możliwości dla polskich przedsiębiorstw oraz społeczeństwa.

– Cieszę się, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu kapitałowemu PPL i CPK proces zintegrowania inwestycji i realizacja celów Programu CPK, będzie sprawnie realizowany, zaczynając od wykorzystania know-how i technologii, aż do finalnego uruchomienia lotniska CPK, a później zarządzania jego bieżącą działalnością – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

– Polskie Porty Lotnicze to organizacja z wieloletnim doświadczeniem operacyjnym, kompetencjami zarządczymi oraz zasobami ludzkimi niezbędnymi do sprostania wyzwaniom związanym z uruchomieniem i zarządzaniem nowym lotniskiem. Nasz udział jako inwestora branżowego w tym historycznym projekcie to naturalna kontynuacja roli, jaką odgrywamy w rozwoju polskiego lotnictwa. Wspólnie z CPK będziemy pracować nad modelem zarządzania, który nie tylko wykorzysta know-how i zasoby obu stron, ale przede wszystkim zapewni ciągłość operacyjną PPL. W szczególności zadbamy o realizację zobowiązań wobec naszych pracowników – mówi Andrzej Ilków, prezes PPL.

W ramach rocznych prac nad dokumentacją transakcyjną, powstaną m.in. umowa inwestycyjna między CPK a PPL, umowa spółki CPK.Lotnisko oraz opracowany zostanie model zarządzania, czyli szczegółowe założenia w zakresie eksploatacji oraz zarządzania lotniskiem CPK po jego uruchomieniu.

Zgodnie z wypracowanym porozumieniem, CPK zachowa minimum 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki CPK.Lotnisko, PPL zaś obejmie do 49 proc. udziałów. Z szacowanej kwoty kosztów budowy nowego portu 30-40 proc. zostanie proporcjonalnie sfinansowane przez udziałowców spółki CPK.Lotnisko, a pozostałą część 60-70 proc., pokryją środki z emisji obligacji – dłużnych papierów wartościowych.

Transakcja obu podmiotów w aktywa spółki CPK. Lotnisko zgodnie z harmonogramem powinna zostać sfinalizowana w IV kwartale 2025 roku.

Polskie Porty Lotnicze (PPL) to spółka należąca do Grupy Kapitałowej CPK, wiodąca firma w sektorze lotniczym w Polsce, odpowiedzialna za zarządzanie kluczową infrastrukturą lotniskową. PPL nieustannie rozwijają sieć polskich lotnisk, tworząc przestrzeń, która łączy Polskę ze światem, a w jego portfolio znajduje się Lotnisko Chopina w Warszawie, które od 90 lat jest największym portem lotniczym w Polsce i jednym z najważniejszych w Europie Środkowo-Wschodniej. To nie tylko jedyny w Polsce hub lotniczy, ale przede wszystkim brama do globalnych destynacji, gdzie nowoczesne rozwiązania pasażerskie spotykają się z zaangażowaniem na rzecz zrównoważonego rozwoju. Spółka zarządza również Lotniskiem Warszawa-Radom i Portem Lotniczym Zielona Góra-Babimost oraz jest udziałowcem w 9 lotniskach regionalnych. Grupa Kapitałowa PPL, obejmująca 16 kluczowych spółek, to dynamiczny ekosystem lotniskowy. Dzięki spółkom takim jak Welcome Airport Services, która zapewnia kompleksową obsługę naziemną, czy Baltona, lider rynku duty free.

Po urealnieniu harmonogramów i przyjęciu fazowania przyjęto, że w pierwszym etapie po otwarciu w 2032 roku lotnisko CPK będzie posiadało dwie równoległe drogi startowe i obsłuży 34 mln pasażerów rocznie. Wybudowany zostanie intermodalny terminal ze strefami airside i landside z podziemną stacją kolejową oraz dworcem autobusowym. Dojazd do lotniska CPK zapewni uruchomiony w 2032 roku, odcinek kolejowego „Y” w standardzie KDP Warszawa – Łódź i poszerzona autostrada A2.

Źródło: PPL S.A.