Dziś wczesnym popołudniem tarcze TBM Anna i Krystyna, które drążą tunele metra, zakończyły pracę na ostatnim odcinku linii M2. Ich rozmontowanie i wydobycie zajmie około miesiąca. Teraz pora na kolejne etapy budowy podziemnej kolei na Bemowie – m.in. torowisko i perony nowych stacji.
• W środę, 21 maja, tuż po godz. 13:00 tarcza TBM Krystyna przebiła się do szybu demontażowego przed stacją Bemowo. Tarcza Anna zakończyła drążenie tunelu już w kwietniu
• Dokonania obu ogromnych maszyn drążących ostatnie tunele linii M2 przedstawiają się imponująco: na odcinku od stacji Karolin do stacji Bemowo wydobyto ponad 170 tys. metrów sześciennych urobku
• Do produkcji prawie 3800 tubingów zużyto 30,5 tys. metrów sześciennych mieszanki betonowej oraz ponad 3,3 tys. ton stali. Tarcze Krystyna i Anna pracowały niewiele ponad 9 miesięcy: od 14 sierpnia 2024 roku do 21 maja br.
Początek nowego etapu
Zakończenie drążenia tuneli kończy ważny etap budowy i umożliwia rozpoczęcie kolejnych prac – budowę peronów, klatek schodowych, łączników ewakuacyjnych pomiędzy tunelami i najniższych poziomów wentylatorni szlakowych.
Jednak również w tunelach odbywać się będą kolejne prace. Zaraz po wydrążeniu mają one idealnie okrągły przekrój, są puste i przygotowane do montażu instalacji, torowiska i pozostałej infrastruktury. Dlatego w pierwszej kolejności wykonana zostanie podbudowa torowiska – w postaci bankietów dolnych i bocznych. Będą to pierwsze poziome powierzchnie, na których osadzane będą kolejne elementy – przede wszystkim właśnie torowisko. Podczas tych prac wykorzystanych zostanie: 44 tysiące m kw. mat wibroizolacyjnych, 17 tys. m sześć. betonu i 900 ton szyn – o łącznej długości 18 kilometrów.
Kiedy pojedziemy metrem do Karolina?
„Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV” stanowi operację o znaczeniu strategicznym w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”. Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin. Za stacją C1 powstaną podziemne tory do budowanej stacji techniczno-postojowej.
Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi pociągów kursujących na drugiej linii metra, budowa ma się zakończyć w 2026 roku.
Trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym.
Dla projektu o wartości 3 000 830 693,00 PLN przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 125 000 000,00 PLN.
Źródło: UM Warszawa