Miliardy na lepszą kolej z Trójmiasta do Słupska

Orzech

Szybsze, bezpieczne, z dostępniejszych peronów i po dodatkowych torach – takie będą podróże koleją z Trójmiasta do Słupska. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 202, między Gdynią Chylonią a Lęborkiem, którą spółka planuje zakończyć w 2029 r. Wartość zadania realizowanego przez Polskie Linie Kolejowe S.A. wynosi ponad 2,6 mld zł netto.

Od dwóch lat toczą się prace między Lęborkiem a Słupskiem, a teraz przyszedł czas na modernizację kolejnego odcinka ważnej trasy łączącej Pomorze z woj. zachodniopomorskim, między Gdynią Chylonią a Lęborkiem.

– To dobry czas dla kolei w woj. pomorskim. Miliardy złotych przeznaczamy m.in. na modernizacje linii nr 202 z Gdyni do Słupska, linii nr 201 z Bydgoszczy do Gdyni czy na zapewnienie kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Z nowoczesnej, bezpiecznej i przyjaznej środowisku kolei skorzystają podróżni, ale także trójmiejskie porty i przewoźnicy towarowi. Modernizacja linii nr 202 zapewni wygodne i szybkie podróże koleją między Słupskiem a Trójmiastem z peronów dostosowanych do potrzeb wszystkich podróżnych, także tych o ograniczonej mobilności – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji.

Linia kolejowa nr 202 na tym odcinku zyska oczekiwane przez podróżnych standardy

Przebudowane zostaną perony na 14 stacjach i przystankach, poprawiając ich dostępność z myślą o osobach o ograniczonej mobilności (Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo Nanice, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork).

Lepszy dostęp do kolei zyskają mieszkańcy powiatu wejherowskiego, gdzie zbudowanych zostanie 5 nowych przystanków – Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Wschodnie, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór.

Linia zyska potencjał do prowadzenia większej liczby składów pasażerskich i towarowych

Przepustowość trasy poprawią bowiem dodatkowe tory – drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia i Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250, wykorzystywanej przez pociągi PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.

Dla sprawniejszych i bezpieczniejszych podróży koleją przebudowana zostanie istniejący tor na odcinku 55 km, sieć trakcyjną oraz 73 obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty i przejścia podziemne. Aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami 12 przejazdów kolejowo – drogowych zastąpione zostaną bezkolizyjnymi wiaduktami drogowymi lub kolejowymi. Powstanie również nowy system sterowania ruchem kolejowym, zarządzany z nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Wejherowie.

Realizacja prac na całej trasie Gdynia Chylonia – Słupsk pozwoli na skrócenie czasu jazdy dla najszybszych pociągów pasażerskich o około 15 minut

Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h (obecnie do 70 km/h). Docelowo PKP PLK chce, aby pociągi jeździły nawet 200 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość takiej rozbudowy linii, która jest planowana do realizacji w ramach odrębnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS. Co ważne, linia nr 202 znajduje się na trasie zapewniającej kolejowy dostęp do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino.

Prace projektowe i budowlane zrealizuje firma ZUE SA z Krakowa za kwotę 2,6 mld zł netto (3,2 mld zł brutto). Zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

Pociągi wróciły na odcinek Lębork – Słupsk

14 grudnia, po zakończeniu kolejnego etapu prac modernizacyjnych, po ponad 3 miesiącach wróciły pociągi na odcinek linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Kolejne prace, które wiązałyby się ze wstrzymaniem ruchu i wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej, nie są planowane do końca zadania. Pociągi jeżdżą już po dwóch torach między Lęborkiem a Pogorzelicami, a podróżni wsiadają do nich z nowych peronów w Pogorzelicach i Jezierzycach Słupskich.

W kolejnych miesiącach kontynuowane będą prace m.in. na stacjach i przystankach, przy budowie nowych przystanków Łebień, Runowo i Siemianice oraz przy budowie drugiego toru z Pogorzelic do Słupska.

Na stacji Słupsk podróżni od września korzystają z nowych peronów nr 3 i 4. Aktualnie trwają prace m.in. przy budowie konstrukcji peronów 1 i 2 oraz przebudowie 3 wiaduktów kolejowych na terenie miasta. Zakończenie wszystkich prac między Lęborkiem a Słupskiem planowane jest w listopadzie 2026 r. Oba zadania są warte łącznie ponad 1,8 mld zł netto, w tym dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Żródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.