Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 wagonów, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki. Warte łącznie blisko ćwierć miliarda złotych wagony są włączane do pociągów jeżdżących m.in. do Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia, Szczecina, Poznania, Katowic, Krakowa czy Białegostoku.
Kontrakt na modernizację 40 wagonów typu 141A-20 PKP Intercity podpisało z konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła wówczas 165,5 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie tego samego roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 60 wagonów wzrosła wówczas do ponad 248 mln zł brutto. Przekazując PKP Intercity ostatnie z 60 zmodernizowanych pojazdów konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki zrealizowało cały kontrakt.
Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją kontrakt obejmuje także przeprowadzenie przez producenta późniejszych przeglądów technicznych wagonów na trzecim poziomie utrzymania.
– Pandemia nie powstrzymała dynamicznego rozwoju polskiej kolei dzięki inwestycjom w nowoczesny tabor, który z pewnością doceniają podróżni. Wierzę, że rosnąca jakość usług pozwoli na szybki powrót pasażerów po ostatnim roku zmniejszonego zapotrzebowania na wyjazdy. Dlatego cieszy nas konsekwencja, z jaką PKP Intercity realizuje swój program inwestycyjny. Wysokiej jakości tabor to klucz do bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej kolei, która jest naszym celem – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy spełniają wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
– Realizowane przez spółki Grupy PKP inwestycje zakładają całościowe spojrzenie na polską kolej. Kluczowa jest tu perspektywa pasażera. Dla niego osiągany efekt synergii to w praktyce rozpoczęcie podróży na przebudowanym dworcu i przejazd komfortowym, nowoczesnym pociągiem po zmodernizowanej linii kolejowej. Program modernizacji polskiej kolei przekłada się na realne korzyści dla pasażera – krótsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze podróże – podkreśla Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A. i Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity.
60 wagonów jest przewidzianych na trasy:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
- Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
- Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście;
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.;
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra
Unijne fundusze wspierają rozwój polskiej kolei
Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: "Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A." [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz "Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A." [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 79 716 861,21 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.
– W zeszłym tygodniu mieliśmy okazję podziwiać nowe wagony COMBO a już dzisiaj zostaje zakończona dostawa kolejnych wagonów, tym razem 141A-20 (wagony łączone 1. i 2. klasy), które zasiliły flotę beneficjenta – PKP Intercity. Mimo pandemii środki z Funduszy Europejskich są wykorzystywane zgodnie z planem i do tego mają realny wpływ na życie nas wszystkich. Inwestycja współfinansowana jest w ramach dwóch projektów a wartość tych projektów to ponad 650 mln zł – mówi Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W ramach kontynuacji strategii taborowej "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.
Kolejne zmodernizowane pojazdy już wkrótce na torach
To nie koniec odbiorów unowocześnionych pojazdów. Pod koniec kwietnia br. flotę przewoźnika wzmocniły 4 z 60 zamówionych wagonów COMBO – wielofunkcyjne, przedziałowe pojazdy o podwyższonym standardzie. Ich modernizacja odbywa się w ramach ostatniego z trzech podpisanych i rozszerzonych w 2018 roku kontraktów. Na ich mocy PESA dostarczy łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto.
Źródło: PKP Intercity