Mniej korków na Służewcu dzięki współpracy właścicieli biurowców i społeczników [FILM]

Orzech

Dojeżdżający samochodami do biurowego zagłębia na Służewcu Przemysłowym dostali nieoczekiwany prezent. Dzięki współpracy właścicieli kilku biurowców oraz społeczników ze stowarzyszenia „Lepszy Służewiec”, przebudowane zostało często korkujące się skrzyżowanie ulic Postępu i Marynarskiej.

Skrzyżowanie ulic Marynarskiej i Postępu od dawna było newralgicznym punktem na drogowej mapie Służewca Przemysłowego. Ze względu na konieczność przecięcia torów tramwajowych, zjazd z Marynarskiej w Postępu w godzinach szczytu był dużą uciążliwością.

Aby rozwiązać ten problem, grupa właścicieli okolicznych budynków biurowych – firmy Adgar Poland (Adgar Plaza), AFI Europe (T-Mobile Office Park) oraz IAD Investments (D48) sfinansowała i przeprowadziła przebudowę skrzyżowania. Koordynację akcji powierzono społecznikom ze stowarzyszenia „Lepszy Służewiec” - powołanej w 2016 organizacji na rzecz transformacji Służewca w modelową dzielnicę biurowo-mieszkalną.

Projekt zmian zatwierdzono z Biurem Zarządzania Ruchem Drogowym i najlepszymi stołecznymi ekspertami w tej dziedzinie

Przebudowę skrzyżowania przeprowadzono w drugiej połowie grudnia, aby była jak najmniej uciążliwa dla pracowników okolicznych biurowców. Ustawiono m.in. wygrodzenia na pasie rozbiegowym w ciągu ulicy Marynarskiej, zmieniono ustawienia sygnalizacji świetlnej oraz zoptymalizowano ustawienia czujników wykrywających ruch tramwajów. Najbardziej zauważalną zmianą dla kierowców jest pojawienie się zielonego światła dla skręcających na skrzyżowaniu. Do tej pory działała tu tylko tzw. zielona strzałka, czyli możliwość warunkowego wjazdu. Znacznie zmniejszało to przepustowość skrzyżowania oraz generowało korki.

– Całkowity koszt projektu został w pełni pokryty przez Adgar Poland, AFI Europe oraz IAD Investments. Przyjęte rozwiązanie realnie usprawnia ruch drogowy w tej części dzielnicy. Testy przeprowadzone w styczniu przez analityków z firmy Consultants United wykazały, że dzięki wprowadzonym przepustowość skrzyżowania wzrosła aż o 43 procent – komentuje Jakub Gładysz ze Stowarzyszenia „Lepszy Służewiec”.

– Nie jest żadną tajemnicą, że jedną z bolączek Służewca Przemysłowego są korki i utrudnienia w komunikacji. Chcemy świadomie uczestniczyć w procesach urbanizacyjnych i jesteśmy gotowi zaangażować własne środki w poprawę sytuacji. Inwestycja, zrealizowana modelowo z władzami Warszawy, to również kolejny wyraz naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój okolicy z realną korzyścią dla najemców naszych biur i zwykłych mieszkańców dzielnicy, którzy szybciej i wygodniej dojadą do pracy i domu – powiedział Michael Mevorach, Country Manager w firmie Adgar.

– Służewiec przestał być biurową monokulturą i wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze dekadę temu. Dzięki większej różnorodności funkcji, nowym rozwiązaniom drogowym i wysokiej jakości budynków biurowych, dla wielu firm dzielnica pozostaje atrakcyjną lokalizacją. Nowa organizacja skrzyżowania Marynarskiej i Postępu to przykład dość intuicyjnego rozwiązania, które istotnie poprawia komfort mieszkańców, pracowników i gości tej części Warszawy – mówi Grzegorz Jamroziak, Head of Commercial Asset Management w AFI Europe Poland.

– Z zadowoleniem witamy takie zmiany, jak przebudowa skrzyżowania Marynarskiej i Postępu. Warszawa coraz bardziej korzysta z wymogu przebudowy przez inwestora bezpośredniej okolicy swojej inwestycji. Branża nieruchomości bierze odpowiedzialność za kształtowaną przez nią przestrzeń miejską, z czego korzystają zarówno jej klienci, jak i mieszkańcy okolicy. Służewiec Przemysłowy zmienia zresztą stopniowo swoją funkcję i w miejscu starszych obiektów biurowych powstaje coraz więcej osiedli mieszkaniowych. A miasto może zaoszczędzone środki wykorzystać w innych miejscach – powiedział Jakub Dybalski ze stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

Przebudowa skrzyżowania Postępu i Marynarskiej to nie jedyna tego typu inicjatywa w ostatnim czasie – w grudniu ubiegłego roku oddany do użytku został odcinek ulicy Suwak, który także został sfinansowany przez działających tu deweloperów, m.in. firmy Adgar Poland oraz AFI Europe. 600- metrowa inwestycja drogowa zredukowała ruch samochodowy na ulicach Postępu, Marynarskiej, Domaniewskiej oraz Konstruktorskiej.