Netto otwiera w Polsce nowe placówki i modernizuje istniejące sklepy

Orzech

Zarówno przychody, jak i zyski duńskiej Grupy Salling, do której należy Netto Polska, wzrosły w 2024 roku. Grupa Salling osiągnęła rekordowe przychody na poziomie 72,2 mld DKK (70,3 mld DKK w 2023 r.), napędzane wzrostem w istniejących sklepach oraz 52 nowych placówkach. W 2024 roku Netto w Polsce powiększyło się o 17 nowych sklepów.

• Na koniec ubiegłego roku Grupy Salling zarządzała siecią 1770 sklepów, z czego 676 znajdowało się w Polsce. To więcej niż w Danii (553) i Niemczech (341).

• W 2025 roku sieć planuje przyspieszyć tempo otwarć, realizując jeszcze więcej inwestycji.

• Netto ma jasny cel: 1 tys. sklepów na terenie Polski do końca 2028 r.

Pomimo tego, że europejski rynek spożywczy wciąż boryka się z wysokimi cenami zakupu i rosnącymi kosztami, Grupa Salling osiągnęła rekordowe przychody na poziomie 72,2 mld DKK (70,3 mld DKK w 2023 r.), napędzane wzrostem w istniejących sklepach oraz 52 nowych placówkach. EBIT wyniósł 2,7 mld DKK (2,4 mld DKK w 2023 r.), co odpowiada EBIT% na poziomie 3,7% (3,4% w 2023 r.). Przepływy pieniężne z operacji wyniosły 4,1 mld DKK (3,2 mld DKK w 2023 r.), z czego 2,6 mld DKK zostało ponownie zainwestowane z korzyścią dla klientów i pracowników. Ten poziom inwestycji był rekordowy.

Ogłaszając nową strategię ASPIRE ’28, Grupa Salling obrała kierunek na przyszłość celując w umacnianie swojej podstawowej działalności, dokonywanie znaczących przejęć i stawianie na innowacje poprzez powołanie funduszu Salling Seeds. Ambicją Grupy jest osiągnięcie 100 mld DKK przychodu do 2028 r. i umacnianie swojej pozycji poza duńskim rynkiem. Krótko po ogłoszeniu nowej strategii, podjęte zostały ważne działania dla zrealizowania tych ambicji i uczynienia Grupy Salling jeszcze silniejszą organizacją.

– „Po historycznym roku 2024, osiągnęliśmy jako Grupa solidną finansową pozycję. To pozwala nam inwestować w nowe rozwiązania polepszające doświadczenia zakupowe naszych klientów, a także w tworzenie motywującego i rozwojowego miejsca pracy dla wielu naszych pracowników. W 2024 roku wdrożyliśmy strategię ASPIRE ’28, podnosząc poprzeczkę, jeśli chodzi o nasze ambicje i ustalając kierunek na najbliższe lata” – mówi Anders Hagh, CEO Grupy Salling.

W Danii Grupa Salling osiągnęła najwyższy dotychczasowy udział w rynku sukcesywnie zwiększając udziały w każdym miesiącu 2024 r., który był również rekordowy pod względem poziomu inwestycji. Objęły one w szczególności całkowitą konwersję wszystkich duńskich sklepów Netto do najnowszej koncepcji, a także stworzenie podwalin pod przyszłe sklepy Bilka i føtex. W Netto Niemcy trwa gruntowna przebudowa istniejących sklepów, podczas gdy Netto Polska wdraża nowy format sklepu 4.0, dążąc do osiągnięcia 1000 sklepów do końca 2028 r. poprzez otwarcia nowych placówek.

Solidne rezultaty za 2024 r. przełożyły się na wzrost kapitału własnego do prawie 14 mld DKK, podczas gdy dług firmy został zmniejszony. Pozwala to na poszukiwanie okazji do nowych inwestycji w strategiczne priorytety wskazane w ASPIRE ’28.

Taką okazją był zakup sieci handlowej Rimi Baltic w marcu 2025 r. To drugi największy operator spożywczy w krajach bałtyckich, posiadający łącznie 314 sklepów i 11 000 pracowników w Estonii, na Litwie i Łotwie. Porozumienie dot. zakupu sieci zostało podpisane ze szwedzką Grupą ICA i podlega zatwierdzeniu przez organy ochrony konkurencji.

– „Jesteśmy dobrze przygotowani do ekscytującego 2025 roku i już zrealizowaliśmy ważne elementy strategii ASPIRE ’28. Przejęcie Rimi Baltic jest ważną cegiełką w umacnianiu Grupy Salling, a w 2025 r. skupimy się na integracji organizacji, jednocześnie kontynuując znaczące inwestycje we wszystkich istniejących obszarach Grupy Salling. Wkrótce przejmiemy również 33 sklepy Coop w Danii, a kiedy zostaną one ponownie otwarte, jako Netto lub føtex, jeszcze bardziej wzmocnią naszą pozycję na rodzimym rynku” – mówi Anders Hagh.

Gdy akwizycja Rimi zostanie zatwierdzona, Grupa Salling obecna będzie na sześciu rynkach, posiadając prawie 2 100 sklepów i niemal 70 000 pracowników.

Zyski Grupy Salling są corocznie reinwestowane w działalność lub dystrybuowane za pośrednictwem właścicieli firmy, Fundacji Salling, z korzyścią dla klientów, pracowników i społeczeństwa. W 2024 r. Fundacje Salling przekazały prawie 200 milionów DKK na rzecz kultury, sportu, edukacji i inne celów charytatywnych lub publicznych.

Netto ma jasny cel: 1 tys. sklepów na terenie Polski do końca 2028 r. 

Jeśli chodzi o rozwój w Polsce, w 2024 roku Netto powiększyło się o 17 nowych sklepów. W 2025 roku sieć planuje przyspieszyć tempo otwarć, realizując jeszcze więcej inwestycji. Ekspansja jest częścią długofalowej strategii ASPIRE ’28, która zakłada dynamiczny wzrost sieci oraz umacnianie jej pozycji na polskim rynku detalicznym. Ambicją jest osiągnięcie 1000 sklepów na terenie Polski do końca 2028 roku.

Równolegle do programu otwarć, Netto Polska realizuje kompleksowy program modernizacji swoich placówek dbając zarówno o wygodę klientów, jak i efektywność operacyjną. Wypracowana i wdrożona w ubiegłym roku nowa koncepcja sklepu Netto 4.0 została opracowana z myślą o prostszych i jeszcze bardziej komfortowych zakupach, tak by zreorganizować przestrzeń sklepową, usprawniając nawigację oraz zapewniając klientom wygodniejszy dostęp do kluczowych kategorii, takich jak warzywa i owoce czy świeże mięso.

Wprowadzone zmiany obejmują m.in. nowy układ alejek, który sprawia, że zakupy stają się bardziej intuicyjne, a także umieszczenie produktów ze stałej i czasowej oferty w jednym miejscu, co ułatwia wybór. Powiększona strefa mroźni pozwala na zaoferowanie szerszego asortymentu produktów mrożonych, a pionowe regały chłodnicze poprawiają ekspozycję świeżych mięs. Dzięki tym usprawnieniom klienci mogą szybciej znaleźć potrzebne produkty i sprawniej poruszać się po sklepie. Ważnym elementem modernizacji są również kasy samoobsługowe, które działają już w ponad 30% sklepów sieci. Ich wdrażanie będzie sukcesywnie kontynuowane w kolejnych lokalizacjach.

W tej chwili około 10 proc. wszystkich sklepów Netto w Polsce funkcjonuje już w formacie 4.0, a do końca tego roku powinno być ich ponad dwa razy więcej.

Inwestycje w zrównoważony rozwój

Sieć inwestuje w rozwiązania, które nie tylko podnoszą komfort zakupów, ale także redukują zużycie energii. To element długofalowej strategii, w ramach której do 2050 roku sieć chce stać się zero-emisyjna. Obecnie 350 sklepów Netto jest wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne, a w ponad 60 lokalizacjach działają już pompy ciepła. W sklepach sieci zainstalowano energooszczędne oświetlenie LED, którego pracą zarządza system sterowania. W niemal 400 placówkach wprowadzono drzwi w lodówkach (tzw. glass door), co zmniejsza zużycie energii. Placówki są także podłączone do scentralizowanego systemu zarządzania energią BMS, który pozwala na optymalizację jej zużycia w czasie rzeczywistym. Działania modernizacyjne Netto obejmują także wymianę wyeksploatowanych urządzeń na nowoczesne instalacje o wyższej efektywności energetycznej. Sieć stopniowo eliminuje czynniki chłodnicze zawierające freony, zastępując je czynnikiem neutralnym środowiskowo. Modernizacja objęła również centra dystrybucyjne sieci. W dwóch z nich wymieniono już oświetlenie na systemy LED, a kolejne lokalizacje są w planach. Dodatkowo, sieć systematycznie wymienia flotę wózków widłowych z gazowych na elektryczne, co przyczynia się do redukcji emisji CO2.

W ramach realizacji strategii zrównoważonego rozwoju, Netto prowadzi też program „Nie marnuję i zyskuję”, wspierający świadomą konsumpcję. W jego ramach w sklepach znajdują się specjalnie oznaczone strefy, w których klienci mogą znaleźć produkty o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia lub w uszkodzonych opakowaniach w niższych cenach. To rozwiązanie nie tylko pozwala na ograniczenie marnowania żywności, ale także umożliwia klientom dokonywanie bardziej świadomych i ekonomicznych wyborów zakupowych.

W 2025 roku sieć planuje uruchomienie systemu kaucyjnego. W tej chwili prowadzi testy klienckie w kilku lokalizacjach, by od 1 października b.r. system działał niezawodnie i efektywnie. Ponadto, sieć intensyfikuje prace związane z wprowadzaniem stacji ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach przy wybranych sklepach.

Sąsiedzka Moc Netto

Netto angażuje się również we wspieranie społeczności lokalnych przy zaangażowaniu Fundacji Salling. W 2022 r. Fundacja przekazała 1,25 mln PLN na rzecz wsparcia uchodźców z Ukrainy. Środki zostały rozdysponowane w ramach programu Sąsiedzka Pomoc, w ramach którego wsparto ponad 100 inicjatyw na terenie całej Polski, obejmujących min. naukę języka polskiego czy wsparcie z zakresu świadczeń zdrowotnych. Sieć angażuje się również we własnym zakresie.

W związku z powodzią w południowo – zachodniej Polsce w ubiegłym roku, Netto przystąpiło do pomocy, przekazując żywności i środki czystości oraz zapraszając swoich partnerów biznesowych do zwiększenia skali wspólnej pomocy. Sieć przekazała również wsparcie swoim pracownikom, udostępniają pomoc prawną czy psychologiczną, a także przekazując wsparcie rzeczowe.

Wywodząca się z Danii grupa handlowa, posiadająca w swoim portfolio marki takie jak Bilka, føtex, domy towarowe Salling czy obecną poza rodzimym rynkiem także w Niemczech i Polsce sieć Netto. Początki organizacji sięgają roku 1906, kiedy Ferdinand Salling rozpoczął swoją działalność handlową w duńskim Aarhus, którą kolejno rozwijał jego syn, Hermann Salling. By sfinansować swoje ambicje rozwojowe, w latach 60 XX w. sprzedał część udziałów AP Møller-Mærsk, które ostatecznie zostały odkupione w 2017 r. Od tego czasu całościowym właścicielem Grupy Salling pozostaje Fundacja Salling.

Dziś Grupa Salling posiada ponad 1 700 sklepów na trzech rynkach i liczy ponad 56 000 pracowników, którzy obsługują 12 milionów klientów tygodniowo.

Grupa Sallings

Fundację Salling tworzą dwie fundacje: Købmand Hermann Sallings Fond i Købmand Ferdinand Sallings Mindefond. Fundacja jest jedynym właścicielem Grupy Salling, największej duńskiej firmy zajmującej się handlem detalicznym.

Wszystkie zyski Grupy Salling są albo inwestowane z powrotem w działalność firmy albo przekazywane na projekty i inicjatywy, których celem jest tworzenie lepszego życia każdego dnia. Od 2012 r. Fundacja Salling przekazała ponad 2,1 miliarda DKK na projekty i inicjatywy w obrębie m.in. sztuki i kultury, sportu, edukacji czy badań.

676 sklepów Polsce

Sieć dyskontów Netto obecna jest na polskim rynku już od 30 lat – w 2025 roku świętujemy trzy dekady działalności w Polsce! Przez ten czas sieć wypracowała pozycję jednego z największych sprzedawców detalicznych w kraju, posiadając aktualnie ponad 670 sklepów i zatrudniając ponad 9 tys. osób.

W sklepach sieci znaleźć można szeroką ofertę produktów spożywczych, w tym marek własnych (m.in. Sztuka Mięsa, z Zieleniaka, Premieur, Miletto), jak również asortyment non-food. Netto stawia na komfort zakupów: wyróżniający się na rynku design sklepów, szerokie alejki, którymi łatwo się poruszać, strefy odpieku pieczywa w większości placówek czy kasy samoobsługowe, które pojawiają się w kolejnych lokalizacjach – wszystko to sprawia, że liczba klientów Netto stale rośnie. Sieć obecna jest również na rynkach w Danii i Niemczech.