Nowe Centrum Warszawy przechodzi na prawy brzeg Wisły. Trwa metamorfoza ul. Okrzei [FILM]

Orzech

Nowe Centrum Warszawy przechodzi na prawy brzeg Wisły – Zarząd Dróg Miejskich prowadzi przebudowę ulicy Okrzei na Pradze-Północ. Po zakończeniu prac ulica zmieni się w zieloną przestrzeń przyjazną spacerowiczom i rowerzystom. Ulicę wzbogaci liczna roślinność, w tym 74 drzewa. Powstaną nowe rabaty kwiatowe, będzie mała architektura. Główny pas zieleni zostanie podzielony miejscami odpoczynku. Znajdzie się też miejsce na ogródki gastronomiczne.

• Prace rozpoczęły się we wrześniu. Asfalt na Okrzei zastąpi wysokiej jakości nawierzchnia kamienna

• Wzdłuż ulicy powstanie dwukierunkowa droga rowerowa

• Dla samochodów i autobusów zostanie jeden pas – ruch, tak jak dotychczas, będzie odbywał się jednokierunkowo

• Prace, które potrwają rok i pięć miesięcy, wykona firma Strabag

– Most pieszo-rowerowy odmieni wygląd centrum stolicy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Jest to ważny etap projektu Nowe Centrum Warszawy, który podnosi jakość przestrzeni miejskich po obu stronach Wisły. Most pozytywnie wpłynie na funkcjonalność okolicy ul. Okrzei na Pradze. Po zakończeniu przebudowy – ta ulica i jej okolice całkowicie zmienią swój charakter – mówił wiosną ub.r., podczas otwarcia nowej przeprawy przez Wisłę, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Po zakończeniu przebudowy ul. Okrzei stanie się przestrzenią z priorytetem dla pieszych i rowerzystów – zamiast asfaltu będzie tu estetyczna, kamienna nawierzchnia i szpalery drzew. Dla samochodów i autobusów zostanie jeden pas – ruch, tak jak dotychczas, będzie odbywał się jednokierunkowo. Z kolei po północnej stronie ul. Okrzei powstanie dwukierunkowa droga rowerowa, a po obu stronach szerokie deptaki dla pieszych i miejsce na ogródki gastronomiczne.

Co się zmieni?

Rozbudowa ul. Okrzei obejmie:

zredukowanie ruchu samochodowego: na Okrzei pozostanie jeden pas ruchu w jednym kierunku, co poprawi bezpieczeństwo i stworzy dodatkową przestrzeń na inne elementy infrastruktury oraz zieleń;

drogę dla rowerów: powstanie dwukierunkowa droga rowerowa z nawierzchnią asfaltową i kamienną, która będzie przedłużeniem dla – istniejącej już w tej części miasta – rozbudowanej sieci dróg rowerowych;

bezpieczniejsze skrzyżowania: wyniesione tarcze na skrzyżowaniach z ulicami Panieńską, Krowią i Sierakowskiego poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu;

przestrzeń dla pieszych: chodniki, przejścia i zjazdy zostaną przebudowane, by były wygodne i bezpieczne dla pieszych, pojawi się też miejsce na ogródki gastronomiczne.

Przebudowa obejmie również modernizację sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz oświetleniowej.

Nowe drzewa i mała architektura

Jednym z priorytetów inwestycji jest troska o środowisko. W ramach przebudowy zostaną posadzone 74 nowe drzewa, które będą tworzyły szpalery. W planach są też nowe rabaty kwiatowe, krzewy i mała architektura. Wybrana roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich. Na Okrzei pojawi się między innymi grusza drobnoowocowa i klon czerwony. Drzewa posadzone zostaną w modułach (klatkach) antykompresyjnych. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. na placu Pięciu Rogów.

Inwestycja z myślą o przyszłości

Przebudowa ul. Okrzei to ważny krok w stronę zrównoważonego rozwoju miasta po obu brzegach Wisły. Podobnie jak w przypadku realizowanych już inwestycji w ramach Nowego Centrum Warszawy, wykorzystane zostaną nowoczesne rozwiązania, wysokiej jakości materiały, zieleń i mała architektura.

Co dalej?

Kolejnym etapem działań w ramach Nowego Centrum Warszawy na prawym brzegu Wisły będzie konkurs na opracowanie koncepcji przebudowy ulic, placów i zieleńców w centralnej części obszaru Starej Pragi. W najbliższym czasie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy ogłosi konkurs, który obejmie m.in. plac pomiędzy ulicą Okrzei i Kłopotowskiego, ulicę Floriańską oraz pl. Weteranów 1863 r. Jego głównym celem będzie wyłonienie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, która w jak największym stopniu umożliwi poprawę jakości i dostępności przestrzeni publicznej oraz ułatwienie komunikacji pieszej i rowerowej w tym obszarze.