Nowy most w Głuchołazach z pozwoleniem na budowę [WIZUALIZACJE]

Orzech

Minister Rozwoju i Technologii wydał zmienioną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla nowego mostu w Głuchołazach. Poprzednio budowana przeprawa oraz obiekt tymczasowy zostały zniszczone przez powódź we wrześniu ubiegłego roku. Nowa przeprawa będzie bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości.

Szczegóły dokumentacji projektowej

Umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla budowy nowego mostu w Głuchołazach nad Białą Głuchołaską Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała 3 lutego br. Przewidywała ona przygotowanie projektu do końca marca br. i ten termin został dotrzymany.

Projekt nowej przeprawy na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie budowy obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były po powodzi przez samorządowców i mieszkańców. Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem belkowym, żelbetowym sprężonym, wzmocnionym łukiem, o długości całkowitej 52 m i szerokość 19 m z dwoma pasami ruchu i ciągami pieszo-rowerowymi.

Most zgodny z nowymi wytycznymi

Projekt budowy nowego obiektu mostowego został przygotowany zgodnie z warunkami administratora rzeki (tj. PGW Wody Polskie), rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDIM) oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Wcześniejszy budowany obiekt (zniszczony w trakcie powodzi) był projektowany tak, żeby znieść przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 r. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 r. były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 r. wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 r. (zanim został uszkodzony) prognozował przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 r.

Źródło: GDDKiA