Nowy terminal intermodalny wzmocni rolę Portu Gdynia w europejskiej sieci transportowej

Orzech

Nowy terminal intermodalny wzmocni rolę Portu Gdynia w europejskiej sieci transportowej. Nowa infrastruktura umożliwi sprawny przeładunek towarów cywilnych i ciężkiego sprzętu wojskowego. Dzięki temu zwiększy się też strategiczne znaczenie gdyńskiego portu dla wschodniej flanki NATO.

Inwestycja, która jest dofinansowana z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) Mobilność Wojskowa, potrwa do końca 2026 r.

• Koszt budowy nowego terminala intermodalnego to ok. 73 mln zł, w tym unijne dofinansowanie wynosi ok. 35 mln zł

• Ta inwestycja podwójnego zastosowania jest realizowana na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia

– Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem dofinansowania projektów z obszaru mobilności wojskowej z instrumentu CEF. Polacy wystartowali we wszystkich trzech naborach, w których unijne wsparcie na ponad 223 mln euro otrzymało 14 projektów, w tym budowa terminala intermodalnego w Porcie Gdynia – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.

Z morza na kolej lub drogi

W ramach projektu powstanie 2,73 km nowych torów kolejowych, w tym dwa tory ładunkowe o długości około 750 m, 30 tys. metrów kwadratowych placów manewrowych oraz stacjonarna rampa przeładunkowa umożliwiająca obsługę ciężkich pojazdów cywilnych i wojskowych.

Nowy obiekt będzie integralną częścią kompleksowej inwestycji w dostępność Portu Gdynia – obok modernizacji stacji kolejowej Port Gdynia, przebudowy linii kolejowej nr 201 oraz budowy Drogi Czerwonej, która usprawni dojazd od strony lądowej.

– Budując terminal intermodalny, inwestujemy nie tylko w logistykę, ale w bezpieczeństwo. To infrastruktura, która zwiększa strategiczne znaczenie Gdyni na mapie Europy. Terminal intermodalny wzmocni odporność infrastrukturalną Polski i całego regionu. Dzięki możliwości obsługi ciężkich ładunków, w tym wojskowych, stajemy się ważnym ogniwem systemu bezpieczeństwa na wschodniej flance NATO – powiedział Piotr Gorzeński, prezes Morskiego Portu Gdynia.

Znaczenie dla regionu i kraju

Gdyński terminal intermodalny to infrastruktura, która umożliwia bezpośredni przeładunek między statkami a transportem lądowym – koleją i ciężarówkami. Oznacza to sprawne połączenie szlaków morskich z siecią dróg i torów w głębi kraju.

Dzięki budowie torowisk na terenie terminala część ładunków zostanie przeniesiona z transportu drogowego na kolej, co odciąży ruch w Trójmieście i skróci czas dostaw. Dla Pomorza oznacza to większą konkurencyjność i lepsze powiązania logistyczne, a dla Polski – mocniejsze wpięcie w europejski szlak Bałtyk–Adriatyk, łączący nasz region z południem Europy.

– To inwestycja, która wzmacnia Pomorze i szerzej otwiera nasze połączenia z całą Europą. Terminal intermodalny w Gdyni jest dowodem, że kiedy region i państwo działają razem, potrafimy szybko realizować projekty o znaczeniu europejskim – podkreślił marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Wymiar bezpieczeństwa

Terminal intermodalny w Gdyni powstaje w formule infrastruktury podwójnego zastosowania – cywilnego i wojskowego. Dzięki rampie i torom dostosowanym do transportu ciężkich pojazdów wojskowych inwestycja wpisuje się w unijny Mechanizm Łącząc Europę Mobilność Wojskowa i wzmacnia zdolności sojusznicze NATO na wschodniej flance.

– Sprawność i szybkość przeładunkowa jest dziś kluczowa nie tylko dla portów, ale także transportu towarów i odbiorców końcowych. Port w Gdyni, jako jeden z największych na Bałtyku, zyska dzięki budowie terminala intermodalnego kolejne możliwości rozwoju. Jest to także inwestycja kluczowa z punktu widzenia bezpieczeństwa i odporności Polski i Regionu w Europie Środkowej i Wschodniej. Przez lata koncept ten pozostawał wyłącznie na papierze, ale dziś, dzięki odważnym decyzjom i zawartej umowie, możemy być pewni, że terminal ten powstanie – powiedział wicewojewoda pomorski Emil Rojek.

Co dalej?

Budowa terminalu potrwa do drugiej połowy 2026 r. Po jej zakończeniu Port Gdynia zyska nowoczesną infrastrukturę, która odciąży drogi, zwiększy udział kolei w transporcie towarów, poprawi warunki obsługi ładunków i podniesie strategiczne znaczenie Gdyni w systemie europejskiej logistyki.

Projekt „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” Mobilność Wojskowa (CEF).

Źródło: MRiT