Bardzo dobra informacja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała unijne wsparcie w wysokości 765 mln zł dla budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Podpisanie 13. umowy na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) oznacza, że w sumie z Programu FEnIKS GDDKiA pozyskała na budowę polskich dróg już łącznie niemal 7,5 miliarda złotych!
• Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka autostrady A2 wynosi ponad 2,9 mld zł
• Kwota wydatków kwalifikowalnych to 900 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 765 mln zł
• W ramach inwestycji powstanie ponad 63 km autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską oraz niemal 2 km drogi ekspresowej S19 w obrębie węzła Łukowisko
Ważna inwestycja
Inwestycja przewiduje także budowę trzech węzłów drogowych: Siedlce Wschód, Łukowisko oraz Biała Podlaska. Zadanie uwzględnia też budowę czterech Miejsc Obsługi Podróżnych (para MOP-ów Ługi Wielkie oraz para MOP-ów Kolonia Sitnik), jak i dwóch Obwodów Utrzymania Autostrady.
Wybudowane będą m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty), kanalizacja deszczowa oraz niezbędne drogi dojazdowe.
A2 na wschód od stolicy
Z czterech odcinków pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, trzy są w realizacji (Siedlce Południe - Malinowiec, Malinowiec - Łukowisko, Łukowisko - Swory), a dla zadania Swory - Biała Podlaska GDDKiA posiada już decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach.
Pomiędzy Siedlcami a Sworami wykonawcy realizują prace związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane są kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatki ogrodzeniowe, ekrany akustyczne i bariery energochłonne.
Cały odcinek autostrady A2 Siedlce - Biała Podlaska oddany zostanie kierowcom w tym roku. Trwają również prace nad przedłużeniem A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia o łącznej długości ponad 25 km.
FEnIKS na polskich drogach
Umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, GDDKiA podpisała wcześniej m.in. dla budowy autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz kilku dróg ekspresowych.
Były to tzw. umowy fazowane, w ramach, których źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Łącznie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowy na sześć takich inwestycji:
• S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
• S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
• A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
• S61 Łomża Zachód – Kolno,
• obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.
Ponadto we wrześniu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a w pierwszych dniach grudnia 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ).
W grudniu GDDKiA podpisała też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
Pod koniec kwietnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. GDDKiA otrzymała unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa.