Olbrzymie unijne dofinansowanie na budowę kolejnego odcinka autostrady A2

Orzech

Bardzo dobra informacja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała unijne wsparcie w wysokości 765 mln zł dla budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Podpisanie 13. umowy na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) oznacza, że w sumie z Programu FEnIKS GDDKiA pozyskała na budowę polskich dróg już łącznie niemal 7,5 miliarda złotych!

Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka autostrady A2 wynosi ponad 2,9 mld zł

Kwota wydatków kwalifikowalnych to 900 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 765 mln zł

• W ramach inwestycji powstanie ponad 63 km autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską oraz niemal 2 km drogi ekspresowej S19 w obrębie węzła Łukowisko

Ważna inwestycja

Inwestycja przewiduje także budowę trzech węzłów drogowych: Siedlce Wschód, Łukowisko oraz Biała Podlaska. Zadanie uwzględnia też budowę czterech Miejsc Obsługi Podróżnych (para MOP-ów Ługi Wielkie oraz para MOP-ów Kolonia Sitnik), jak i dwóch Obwodów Utrzymania Autostrady.

Wybudowane będą m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty), kanalizacja deszczowa oraz niezbędne drogi dojazdowe.

A2 na wschód od stolicy

Z czterech odcinków pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, trzy są w realizacji (Siedlce Południe - Malinowiec, Malinowiec - Łukowisko, Łukowisko - Swory), a dla zadania Swory - Biała Podlaska GDDKiA posiada już decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach.

Pomiędzy Siedlcami a Sworami wykonawcy realizują prace związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane są kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatki ogrodzeniowe, ekrany akustyczne i bariery energochłonne.

Cały odcinek autostrady A2 Siedlce - Biała Podlaska oddany zostanie kierowcom w tym roku. Trwają również prace nad przedłużeniem A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia o łącznej długości ponad 25 km.

FEnIKS na polskich drogach

Umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, GDDKiA podpisała wcześniej m.in. dla budowy autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz kilku dróg ekspresowych.

Były to tzw. umowy fazowane, w ramach, których źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

Łącznie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowy na sześć takich inwestycji: 

• S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,  

• S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,  

• A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,  

• S61 Łomża Zachód – Kolno,  

• obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. 

Ponadto we wrześniu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a w pierwszych dniach grudnia 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ).

W grudniu GDDKiA podpisała też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Pod koniec kwietnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. GDDKiA otrzymała unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa.