Opóźnia się budowa ostatniego, brakującego odcinka drogi S3 w Polsce [FILMY]

Orzech

W województwie zachodniopomorskim trwa budowa ostatniego, blisko 33 kilometrowego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 w Polsce, pomiędzy Świnoujściem a miejscowością Dargobądz (bez węzła). Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa zachodniopomorskiego, na terenie gmin: Świnoujście, Międzyzdroje, Wolin, Łunowo, Parłówko, Dargobądz. W ramach inwestycji powstaną węzły drogowe: Świnoujście, LNG, Łunowo i Międzyzdroje.

Budowa drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu krajowym, jest przewidziane do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 oraz znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) stanowiącej załącznik do Uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.

Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.

Droga S3 miała być gotowa w rok po oddaniu do użytku tunelu pod Świną. Niestety termin ukończenia odcinka Świnoujście - Troszyn wciąż się przedłuża. Droga najpierw miała być gotowa na tegoroczne wakacje, a następnie do końca 2024 roku. Kiedy zatem inwestycja zostanie ukończona?

Najnowszy termin otwarcia to II kwartał 2025 roku. Czy termin ten zostanie tym razem dotrzymany?

WIZUALIZACJA:

Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich poprzez budowę drogi ekspresowej jest korzystne dla obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Tranzyt przez miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną drogę ekspresową pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu.

Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzeniem drogi ekspresowej.

Dla kierowców przejazd przez obwodnicę będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji.

Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.

Opis projektu:

GDDKiA uzyskała dotację z Unii Europejskiej na projekt – „Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.01-IP.02-0003/24-00 Projektu „Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście” nr FENX.04.01-IP.02-0003/24 w ramach działania FENX.04.01 Drogi w sieci bazowej TEN-T priorytet FENX.04 Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-20272”

Przedsięwzięcie polega na budowie „Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście”. Projekt jest realizowany w celu stworzenia bezpiecznego odcinka drogi, zapewniającego wysoki komfort ruchu pojazdów oraz zwiększenia dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową. Docelowo z wybudowanego odcinka drogi będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy, projekt ma charakter niedyskryminacyjny i jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Efektem projektu będzie powstanie 32 953,26 km nowoczesnej i bezpiecznej drogi.

Wartość projektu : 1 755 612 927,35 PLN zł

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 757 400 000,00 zł