ORLEN za blisko pół miliarda złotych buduje w Gdańsku terminal przeładunkowy [FILM]

Orzech

Prace przy budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle postępują zgodnie z planem. Inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi docelowo przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie. Równolegle realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Grupa NDI z Sopotu.

W ramach budowy terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle powstanie nabrzeże o długości 380 metrów. Pozwoli to obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton. Na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Inwestycja obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy nowy terminal z rafinerią.

Wartość kontraktu na budowę terminala to około 500 mln złotych. Inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 r. a jej zakończenie planowane jest na 2025 rok.

ORLEN planuje kolejne, wielkie inwestycje w Gdańsku

ORLEN ma w planach także kolejne inwestycje w rafinerii w Gdańsku, w tym w nowoczesne, nisko- i zeroemisyjne technologie. Do końca 2027 roku na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. W ramach inwestycji powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego.