Oto najkorzystniejsze oferty dla 6 z 8 odcinków drogi ekspresowej S10 Szczecin – Piła

Orzech

Wybrano najkorzystniejsze oferty dla 6 z 8 odcinków drogi ekspresowej S10 Szczecin – Piła. Komisja przetargowa w pięciu przypadkach wskazała na oferty złożone przez firmę Budimex, natomiast dla szóstego odcinka przez konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Teraz dokumentacja postępowań trafi do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Dla pozostałych dwóch odcinków trwa jeszcze etap sprawdzania i weryfikacji ofert.

Wybrane w przetargach oferty:

- Stargard – Suchań (dł. 13,8 km), wartość wybranej oferty: 450,38 mln zł, wykonawca: Budimex,

- Suchań – Recz (dł. 19,6 km), wartość wybranej oferty: 667,52 mln zł, wykonawca: konsorcjum Kobylarnia i Mirbud,

- Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km), wartość wybranej oferty: 592,97 mln zł, wykonawca: Budimex,

- Łowicz Wałecki – Piecnik (14,9 km), wartość wybranej oferty: 538,05 mln zł, wykonawca: Budimex,

- Piecnik – Wałcz (dł. 16 km), wartość wybranej oferty: 552,22 mln zł, wykonawca: Budimex,

- Wałcz – Piła (dł. 13 km), wartość wybranej oferty: 721,29 mln zł, wykonawca: Budimex.

Dla pozostałych dwóch odcinków, Szczecin Kijewo – Zdunowo (dł. 4,4 km) i Recz – Cybowo (dł. 15,2 km), oferty są w trakcie sprawdzania i weryfikacji. Wyboru najkorzystniejszych oferty GDDKiA dokona na przełomie marca i kwietnia.

Kryteria oceny ofert

Postępowania na wyłonienie wykonawców GDDKiA ogłaszała sukcesywnie, w przeciągu dwóch tygodni na przełomie września i października ubiegłego roku.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu była brana pod uwagę ceną, a także trzy pozacenowe kryteria.

- 20 proc. stanowi przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne,

- 20 proc. można zyskać za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe,

- 5 proc. za zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego.

Cena stanowiła 55 proc.

Terminy realizacyjne

Inwestycje, zapisane w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, prowadzone będą w formule Projektuj i buduj. Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.

GDDKiA zakłada, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.

Zgodnie z powyższymi terminami budowa w terenie powinna rozpocząć się w 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r. 

Ponad 113 km nowej drogi ekspresowej 

S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Budowę drogi podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).

Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.

Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju 

Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.

Obecnie kierowcy oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 60 km.

W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o ZRID został złożony w lipcu, drugi w sierpniu, a trzeci w grudniu ubiegłego roku. Dla czwartego odcinka, drugiej nitki południowej obwodnicy Torunia, w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w lutym br. podpisaliśmy umowę na rozpoznanie i badanie podłoża z elementami Koncepcji programowej. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.

Na terenie woj. wielkopolskiego, GDDKiA złożyła wnioski o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km). GDDKiA czeka na wydanie tych decyzji.

Źródło: GDDKiA