Pierwszy krok do czterech torów na linii Warszawa Wawer – Otwock

Orzech

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Między Warszawą Wawer a Otwockiem, w Falenicy i Radości, szykują teren pod budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i przenosimy kanalizację. Wykonanie części prac przed główną modernizacją skróci czas inwestycji. Docelowo między Warszawą Wawer a Otwockiem pociągi będą jeździły po czterech torach. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie z programu FEnIKS.

W październiku zeszłego roku PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację i rozbudowę ostatniego odcinka trasy Warszawa – Lublin. Wpłynęło siedem ofert. Po ich przeanalizowaniu PKP PLK wybiorą najkorzystniejszą, a następnie, po spełnieniu formalności, podpiszemy umowę z wykonawcą. Spółka planuje, że wykonawca rozpocznie pierwsze prace od września tego roku.

Przez pierwsze pół roku nie przewiduje się większych utrudnień w ruchu pociągów

W tym czasie będą budowane tymczasowe perony na stacji Warszawa Wawer i Warszawa Falenica oraz przejścia rozjazdowe w Międzylesiu.

Przed rozpoczęciem głównych prac PKP PLK wykonają na linii prace przygotowawcze. Przy ul. Patriotów 211 w Radości i przy ul. Bysławskiej w Falenicy rozpoczęły się rozbiórki budynków. W tych miejscach powstaną dwa z czterech bezkolizyjnych skrzyżowań, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację.

– Przebudowujemy również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem – przenosimy ją z terenu kolejowego na teren miejski pod jezdnię. Prace te umożliwią bezkolizyjną budowę dodatkowego toru. Wykonanie tych robót przed właściwą modernizacją skróci czas całego zadania. Roboty przygotowawcze, warte 20 mln zł netto, prowadzą firmy Trakcja i RACY.

– Na potrzeby realizacji inwestycji od Lasów Państwowych przejęliśmy część działki na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów w Warszawie. Na tym terenie powstanie podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający. Podstacja zapewni zasilanie dla ruchu kolejowego na nowych czterech torach, w tym przebudowanych dwóch torów linii nr 7 i wybudowanych dwóch torów linii nr 506. Drzewa z tego obszaru zostały usunięte przez Nadleśnictwo Celestynów – informuje PKP PLK S.A.

Docelowo na odcinku między Warszawą Wawer a Otwockiem planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnego

Zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowe, a w zamian powstaną: tunel drogowy w Radości na ul. Panny Wodnej – Izbickiej, w Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie w okolicy ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa w ul. Werbeny – Brucknera.

Przebudowane zostanie łącznie osiem przystanków, w tym:

Warszawa Anin,

• Warszawa Międzylesie,

Warszawa Radość,

Warszawa Miedzeszyn,

Michalin,

Józefów,

Otwock Świder,

Warszawa Falenica.

Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. PKP PLK planuje też budowę 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowę istniejącego przejścia na stacji Warszawa Falenica. Odremontowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder i wybudowane dwa nowe pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią.

Cała inwestycja ma potrwać do 2028 roku.

Modernizacja odcinka Warszawa Wawer – Otwock to ostatni etap modernizacji linii otwockiej

W ramach zakończonych już prac między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer PKP PLK S.A. przebudowały przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz wybudowały nowy przystanek Warszawa Grochów.

Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer ruch aglomeracyjny został rozdzielony od dalekobieżnego dzięki budowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek – Warszawa Wawer.

Wybudowano pięć podziemnych przejść dla pieszych (dwa w okolicy przystanku Warszawa Gocławek, następne przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna). Dotychczasowe przejście pod torami na stacji Warszawa Wawer zostało gruntownie przebudowane.

Wszystkie obiekty podziemne wyposażone zostały przez PKP PLK w schody, pochylnie lub windy. Powstały również dwa bezpieczne przejścia przez tory prowadzące na teren Rezerwatu przyrody Olszynka Grochowska. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska dotychczasowa kładka nad torami została zastąpiona nową, wyposażoną w schody i windy.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II b” (Warszawa Wawer – Otwock) ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.