Umowa na piętrusy PKP Intercity podpisana. Pojazdy zostaną wyprodukowane w Polsce!

Orzech

PKP Intercity podpisało umowę z Alstom Polska na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości 200 km/h, z opcją na dokupienie dodatkowych 30. Przedstawiciele spółek podpisali dokument w fabryce producenta w Chorzowie, w której będą produkowane nowoczesne pojazdy.

• Umowa zawarta z Alstom Polska dotyczy zakupu 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania i opcją domówienia kolejnych 30 pojazdów

• Wartość kontraktu za 42 pociągi opiewa na kwotę 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł

• PKP Intercity zależy, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku

• Wszystkie składy, zgodnie z kontraktem, mają zostać przekazane przewoźnikowi na początku 2032 roku

Piętrusy PKP Intercity produkowane w Chorzowie i Nadarzynie

Alstom Polska wyprodukuje pociągi piętrowe z rodziny Coradia Max. Są to pojazdy, w których łączone są wagony jednopiętrowe z piętrowymi. W konfiguracji dla PKP Intercity, z uwagi na wymóg dotyczący pojemności składów, producent zaproponował kombinację czterech wagonów piętrowych i dwóch jednopokładowych. Przestrzeń jednopiętrowa została stworzona z myślą o potrzebach różnych grup pasażerów, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy tych, którzy w czasie podróży chcą spożyć posiłek. Natomiast wagony piętrowe pozwalają przewieźć znacznie więcej podróżnych niż klasyczne.

Alstom Polska wyprodukuje piętrowe pojazdy dla PKP Intercity w swojej fabryce w Chorzowie, w której zatrudnia 2,5 tys. pracowników. Śląski zakład jest nie tylko jedną z największych, ale też najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk producenta na świecie. Poza projektowaniem i produkcją wagonów metra, tramwajów oraz pociągów, zakład pełni istotną rolę w zakresie produkcji aluminiowych i stalowych pudeł pociągów pasażerskich. Wózki – jeden z najważniejszych komponentów wpływających na bezpieczeństwo i właściwości pociągów – powstaną w zakładzie Alstom w Nadarzynie koło Warszawy. Wysoko wyspecjalizowany zakład, produkuje wózki do pociągów regionalnych i dalekobieżnych wykorzystywanych w całej Europie. Odpowiada również za serwisowanie wózków do pociągów dużych prędkości (do 250 km/h), jako pierwsze tego typu centrum serwisowe w Polsce.

Piętrusy InterCity - komfortowe, szybkie, pojemne

Sześcioczłonowe pociągi będą się składały z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych, oferując łącznie ponad 550 miejsc siedzących oraz możliwość jazdy w trakcji podwójnej. Modułowa konstrukcja platformy pozwoli dostosować pojazdy do specyfiki tras oraz potrzeb przewoźnika. Pociągi będą zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów, zapewniając m.in. klimatyzację, Wi-Fi, liczne opcje ładowania telefonów komórkowych i laptopów czy lampki do czytania. Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2. W składach znajdą się strefy ciszy – w obu klasach, co będzie nowością w pociągach PKP Intercity, przestrzeń dla rodzin z dziećmi, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Pojazdy zostaną również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. Bezpieczną eksploatację zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi zostaną wyposażone w zabudowany system wizyjny wewnątrz oraz na zewnątrz składu. Będą przystosowane do jazdy na liniach o napięciach 3kV i 25kV, co umożliwi ich pracę zarówno w Polsce, jak i w Czechach.

Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej, czyli InterCity. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.

Źródło: PKP Intercity