PKP PLK budują nowy przystanek w Katowicach. Wkrótce prace obejmą ważne dla miasta wiadukty

Orzech

Bezpieczne podróże, nowe przystanki kolejowe, dodatkowa para torów – to zaledwie kilka z korzyści, jakie przyniesie modernizacja linii kolejowej na odcinku od Będzina do Katowic Piotrowic. Prace są już prowadzone m.in. w Katowicach Morawie. Od września rozpocznie się przebudowa wiaduktów w Katowicach. Zadanie jest realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dofinansowanie pochodzi z UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Zaawansowane prace PKP PLK S.A. prowadzi na linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe, które są częścią dużej inwestycji na linii Będzin – Zebrzydowice. Na katowickim odcinku tego zadania wykonano demontaż konstrukcji wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Obecnie budowane są nasypy przy obiekcie. Powstały też już fundamenty pod przyczółki i podpory nowego wiaduktu kolejowego. Wykonawca pracuje przy budowie mostu nad rzeką Rawą. W sąsiedztwie planowanego przystanku Katowice Morawa wybudowaliśmy mur oporowy, który docelowo podtrzyma nasyp i nowy peron.

W Sosnowcu postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Jest już widoczny jeden z dwóch nowych peronów. Budujemy bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Przejście będzie połączone z peronami za pomocą schodów i wind. Modernizujemy też stację kolejową Sosnowiec Główny, aktualnie przebudowujemy przejście podziemne, z którego będzie zapewniony dostęp windą i schodami m.in. do nowego peronu nr 3. Na terenie stacji powstaje nowa nastawnia, z której dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.

Od września rozpoczynamy prace w centrum Katowic

Wkrótce rozpocznie się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Pierwsze prace prowadzone będą na sześciu obiektach. Od początku września budowa obejmie wiadukty kolejowe nad ul. Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką oraz wiadukt drogowy na ul. Bagiennej, gdzie dodatkowo obok wybudowany zostanie drugi wiadukt drogowy.

– Inwestycja realizowana od Będzina do Zebrzydowic i granicy z Czechami przyniesie wymierne efekty dla zwiększenia dostępności i sprawności kolei na linii ważnej w aglomeracji śląskiej oraz o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Chcemy stworzyć atrakcyjną ofertę połączeń kolejowych, które będą częstsze i dopasowane do potrzeb podróżnych, mieszkańców, uczniów czy przedsiębiorców – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Nowy przystanek kolejowy Katowice Morawa to tylko jeden z wielu elementów unijnego projektu CEF modernizującego linię kolejową w konurbacji górnośląskiej. Odcinek Będzin -Katowice Piotrowice zostanie całkowicie zmodernizowany przy 85% wsparciu UE (3,246 mld złotych wsparcia przy 3,818 mld złotych kosztów całkowitych). Na poziomie europejskim usunięte zostaną bariery w międzynarodowym kolejowym transporcie pasażerskim i towarowym na ważnych korytarzach sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk i Morze Północne – Bałtyk, w tym na granicy polsko-czeskiej – mówi Morten Jensen, kierownik działu w Agencji CINEA zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF).

– Realizujemy jedną z największych inwestycji kolejowych w historii woj. śląskiego, która odmieni i usprawni transport kolejowy w regionie. Zaawansowane prace prowadzone są na linii od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic. Na początku września rozpoczniemy przebudowę węzła katowickiego z sześcioma ważnymi wiaduktami, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Powołaliśmy grupy robocze do przygotowania inwestycji i zaproponowania planu transportowego na czas prac. Niebawem będziemy mogli precyzować informacje po to, by podróżni, mieszkańcy, uczniowie, studenci, przedsiębiorcy mogli się przygotować do prowadzonych przez nas prac. Szczegóły dotyczące zmian w komunikacji będziemy mogli podać w pierwszej połowie sierpnia.

Lepsze podróże koleją w aglomeracji

Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Szopienice – Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej dobudujemy dwa tory. W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Oznacza to, że na trasę wyjedzie więcej pociągów.

Podróżni zyskają lepszy dostęp do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. PKP PLK S.A. wybuduje pięć nowych przystanków kolejowych: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja 4 stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota,) oraz 2 przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów).

Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe PKP PLK S.A. dobuduje po jednym dodatkowym peronie.

Łącznie PKP PLK S.A. wybuduje 13 nowych peronów, a 15 przebuduje. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe m.in. dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej.

Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.

Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Źródło: PKP PLK S.A.