PKP PLK przygotowują alternatywny kolejowy dostęp do elektrowni jądrowej

Orzech

PKP PLK S.A. ogłosiły przetarg na modernizację aktualnie nieczynnej trasy z Kartuz do Lęborka. Będzie to alternatywne kolejowe połączenie do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Mieszkańcom tej części woj. pomorskiego zapewni również możliwość skorzystania z kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Ponownie będzie można wsiąść do pociągów m.in. w Sierakowicach.

Elektrownia jądrowa, która powstanie na terenie gminy Choczewo (pow. wejherowski), ma strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza oraz całego kraju. Aby zapewnić kolejowy dostęp podczas budowy i eksploatacji elektrowni, PKP PLK zmodernizuje linię kolejową nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbuduje nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

– Zapewnienie kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej jest priorytetowym wyzwaniem inwestycyjnym dla PLK S.A. Uczestniczymy w projekcie niezwykle ważnym nie tylko dla rozwoju i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza, ale istotnym dla całej polskiej gospodarki. Na inwestycji zyskają także podróżni, ponieważ pociągi powrócą na nieczynne od lat linie kolejowe. Kolej ponownie będzie blisko mieszkańców, umożliwiając jednocześnie sprawny i bezpieczny przewóz ładunków w czasie budowy elektrowni i jej późniejszej eksploatacji – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP PLK przygotują alternatywny kolejowy dostęp do elektrowni

Kolejowa spółka ogłosiła przetarg dla zadania pn. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Wyłoniony wykonawca przygotuje dokumentację projektową, na podstawie której zrealizuje prace budowlane na około 60-kilometrowej trasie.

Modernizacja tego odcinka linii nr 229 zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, podczas jej budowy oraz eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. Ta inwestycja jest w trakcie postępowania przetargowego, a zakończenie robót planowane jest w 2029 r. Dzięki zrealizowaniu prac na linii nr 229 pociągi powrócą m.in. do 8-tysięcznych Sierakowic.

Ostatni raz pociągi pasażerskie tą trasą jeździły regularnie w 2000 r. Zapewniony zostanie wygodny dostęp do kolei dzięki przebudowie stacji i przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Planuje się, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej.

Inwestycja na linii nr 229 została ujęta w zawartym w październiku br. Pakcie Kolejowym dla Pomorza. W podpisanym Liście Intencyjnym PLK S.A. zadeklarowały realizację prac budowlanych na linii, a Ministerstwo Infrastruktury i Województwo Pomorskie podjęcie działań na rzecz zidentyfikowania źródeł finansowania, pozwalających na realizację tego zadania.

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kw. 2025 r., a zakończenie prac w I kw. 2028 r.

Będzie kolej do elektrowni jądrowej

Aktualnie PKP PLK S.A. przygotowuje dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Dzięki realizacji zadania możliwy będzie dojazd do elektrowni jądrowej pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Źródło: PKP PLK S.A.