PKP PLK zwiększa prędkość pociągów na zmodernizowanych torach w Krakowie

Orzech

Od 1 września podróżni szybciej dojadą do Krakowa z Tarnowa, Brzeska, czy Bochni. To dzięki podniesieniu prędkości pociągów na odcinku Kraków Płaszów – Podłęże. Uruchomienie połączeń z prędkością do 160 km/h jest ostatnim etapem modernizacji krakowskiej linii średnicowej. PKP PLK S.A. zrealizowały tę miliardową inwestycję razem z Unią Europejską, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Wraz z wprowadzeniem korekty rozkładu jazdy, PKP PLK S.A. zwiększy dopuszczalną prędkość pociągów pasażerskich na odcinku Kraków Płaszów – Podłęże do 160 km/h. Przełoży się to na skrócenie czasu podróży do stolicy Małopolski dla mieszkańców Tarnowa, Brzeska, czy Bochni. Podniesienie prędkości na ok. 13-kilometrowym odcinku międzynarodowej linii kolejowej E30 nie byłoby możliwe bez gruntowej modernizacji torów i sieci trakcyjnej. Wymieniono również rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a ich pracę koordynuje nowoczesny, cyfrowy system zarządzania ruchem pociągów. Za sprawne i bezpieczne podróże odpowiadają kolejarze w nowoczesnych centrach sterowania, zlokalizowanych na stacjach Kraków Główny, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów.

Z myślą o kolei aglomeracyjnej

Przyspieszenie pociągów pasażerskich to efekt jednej z największych inwestycji kolejowych w historii Krakowa. PKP PLK S.A. przebudowały tory pomiędzy Krakowem Głównym a Podłężem. Powstały nowe estakady, mosty kolejowe i wiadukty. Podróżni mogą korzystać z nowoczesnych peronów na stacjach, a nowe przystanki Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień poprawiły dostęp do kolei i ułatwiły łączenie podróży. Dzięki dwóm dodatkowym torom na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, oraz jednemu na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, PKP PLK S.A. umożliwiły dalszy rozwój kolei aglomeracyjnej.

Z myślą o kolei międzynarodowej

Główne roboty budowlane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” zakończyły się w zeszłym roku. Inwestycja za przeszło 1,2 mld zł netto była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Zadanie stanowi kolejny element modernizacji międzynarodowego szlaku kolejowego E30, który łączy m.in. Ukrainę, Polskę i Niemcy. Przewoźnicy i podróżni już korzystają z efektów tych inwestycji m.in. na trasach Rzeszów – Kraków i Kraków – Katowice.

Źródło: PKP PLK S.A.